این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۶۹-۳۸۰

عنوان فارسی میزان گرایش به تماشای تلویزیون و ارتباط آن با دریافت گروه های غذایی و نمایه توده بدنی کودکان ۲ تا ۶ ساله
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تغذیه دوران کودکی نقش بسیار مهمی در سلامت افراد ایفا می‌کند. رسانه‌های جمعی به‌ویژه تلویزیون نقش بسزایی در شکل‌گیری تغذیه و نمایه‌ توده‌ بدنی کودکان دارند. این مطالعه به منظور شناسایی ارتباط بین میزان گرایش به تماشای تلویزیون و میزان تأثیرگذاری آن بر کودک با دریافت گروه‌های غذایی و نمایه‌ توده‌ بدنی کودکان پیش‌دبستانی انجام شده‌است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر به صورت مقطعی و توصیفی– تحلیلی بر روی 114 کودک 2 تا 6 ساله ثبت‌نامی در مهدکودک‌های شهر تهران اجرا گردید. اطلاعات مربوط به میزان تماشای تلویزیون و تاثیر آن از طریق پرسشنامه‌های اطلاعات عمومی و پرسشنامه معتبر تأثیر تماشای تلویزیون بر کودک از دیدگاه والدین جمع‌آوری شد. پرسشنامه بسامد خوراک نیز به منظور اطلاع از دریافت غذایی کودک تکمیل گردید. قد و وزن کودکان با استفاده از ترازو و متر‌نواری اندازه‌گیری شد. آنالیز آماری نتایج حاصل از مطالعه به وسیله نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تست تحلیل واریانس ANOVA انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میزان مصرف از گروه گوشت‌ها (008/0p=)، قندها (013/0p=)، و گروه اسنکها و دسر‌ها(011/0p=) در کودکانی که به میزان بیشتری تلویزیون تماشا می‌کردند، بیشتر از سایر کودکان بود. میزان نمایه‌ توده‌ بدنی و مصرف غلات در کودکانی که به تماشای تبلیغات غذایی علاقه داشتند (019/0p=) بطور معنی‌داری بالاتر از سایرین بود. همچنین میزان مصرف از گروه چربی‌ها در کودکانی که از دید والدینشان بیشتر تحت تأثیر تلویزیون قرار می گیرند (017/0p= ( بیشتر از سایر کودکان بود. نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده از مطالعه، افزایش تماشای برنامه‌های تلویزیونی با افزایش نمایه‌توده‌بدنی و افزایش مصرف از گروه‌های کم‌ارزش غذایی مرتبط می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between TV viewing and its impact on children with food groups intake and body mass index (BMI) in children with 2 to 6 years old in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The formation of food habits begins from early childhoods and is established in adolescence. The mass media especially television is one of the important factors affecting the formation of food habits and child BMI through changing appetite, the desire to consume junk foods and reducing physical activity. Because of childhood obesity had doubled in the past 10 years and to identify factors contributing to obesity and overweight, this study aimed to identify the relationship between the tendency to viewing TV and content of television programs on food groups’ intake and BMI of children. Material & Methods: This Descriptive – analytical cross sectional study was conducted on 114 children aged 2 to 6 years old who were enrolled in kindergartens in Tehran. Data on the level of viewing TV was collected with questionnaire. Data about the content of television programs viewed by children was collected with a validated questionnaire. Food frequency questionnaire (FFQ) was completed by the researchers through interviews with parents. Height and weight of children were measured by standardized procedures. The Pearson correlation test and ANOVA were used by performing SPSS version 21 to analyze the data. Results: The results showed that more than 60% of children watched TV more than the daily recommendation (2 hours). Cartoons and child’s programs, television advertisements and movies were the most popular programs of TV in children. Boys were more interested in watching TV than girls (3.16±0.77 vs. 2.95±0.71). The results of the analysis showed that BMI significantly increased in children by the increase in their interest in watching TV (p=0.008). There was a positive significant correlation between the time spent on watching television and age (p=0.032), intake of snacks and desserts (p=0.018) and simple sugars (p=0.012). Conclusions: According to the result of this study, the probability of watching TV in preschool children increase as they grow older. Also Increasing tendency to watch TV leads to an increase in BMI and consumption of junk foods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله TV viewing, BMI, food group intake, preschool child.

نویسندگان مقاله ناصر کلانتری | n kalantari


سعید دعایی | s doaei


هانیه مالمیر | h malmir


مریم غلامعلی زاده | m gholamalizadeh


شیوا نعمت گرگانی | sh nematgorgani



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-475&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320073.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات