این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۰۵-۴۱۷
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آموزش مهارتهای زندگی روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم و تأمین بهداشت روانی نوجوانان است. در این ارتباط راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد مطلوب شخصیت نوجوانان است، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان نوجوانان شهرستان بجنورد انجام پذیرفت. مواد و روش کار: با استفاده از طرح تجربی پیشآزمون-پسآزمون با گروهکنترل، 48 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهایچند مرحلهای، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10جلسه تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفت. هر دو گروه فرم کوتاه پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون، 1390) را قبل و بعد از مداخله تکمیل نمودند. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت میانگینهای تعدیلشده دو گروه آزمایش و کنترل در راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان از نظر آماری معنادار است. به عبارت دیگر، آموزش مهارت-های زندگی منجر به کاهش راهبردهای سازشنایافته ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعهسازی و ملامت دیگران و افزایش راهبردهای سازشیافته پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه-ریزی، ارزیابی مجددمثبت و دیدگاهگیری شد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی از همبستههای اساسی راهبردهای نظمجویی هیجان میباشد و میتوان با طراحی مداخلات مبتنی بر مهارتهای زندگی گامهای اساسی در توانمندسازی روان-شناختی و هیجانی نوجوانان برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effectiveness of life skills training in cognitive emotion regulation strategies of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: The instruction of life skills is an effective way to improve the healthy personality and mental health of adolescents. In this regard, cognitive emotion regulation strategies are one of the most important factors in the favorite growth of adolescent. The current study aimed to determine the effect of life skills training in cognitive emotion regulation strategies of Bojnurd adolescents. Material & Methods: Using pre test and post test with control group experimental design 48 high school students were selected through random multi cluster sampling method and randomly assigned to control and experiment group. The experimental group received 10 sessions 'life skills training. Both groups completed the short form of cognitive emotion regulation questionnaire before and after the intervention. The data was analyzed by ANCOVA Results: The results showed that the difference of modified means of experimental and control groups in cognitive emotion regulation strategies is statistically significant. In the other word, life skills training led to reduction in self-blame, rumination, catastrophizing and other-blaming maladaptive strategies and increase in acceptance, positive refocusing, positive reappraisal, refocus on planning and putting into perspective adaptive strategies. Conclusion: life skills training is the basic correlates of cognitive emotion regulation strategies so it can help adolescents to improve their psychological and emotional capabilities through designing effective intervention programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدحسین میرزایی | sh mirzei
جعفر حسنی | j hasani
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-478&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320076.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات