این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۳۳-۴۴۴
عنوان فارسی
ارزیابی طرح آموزش مهارت های زندگی مقطع راهنمایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش مهارت های زندگی بر دانش و اطلاعات دانش آموزان انجام شد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی بود. بدین منظور، دو مدرسه از شهر های اصفهان، شیراز، کرمان و مشهد به طور تصادفی انتخاب شدند. مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه که طرح در آنها اجرا شده بود با دو مدرسه مشابه دیگر که طرح در آنها اجرا نشده بود، به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد مقایسه قرار گرفتند. به این ترتیب 1428دانش آموز انتخاب شدند. پرسشنامه خودساخته برگرفته ازمحتوی آموزشی هر پایه تحصیلی تدوین شد و در پایان سال تحصیلی، به دانش آموزان گروه کنترل و آزمایشی داده شد که تکمیل کنند. سپس، دو گروه با استفاده از نرم افزار14 SPSSو آزمون آماری تحلیل واریانس عاملی از نظر میزان دانش کسب شده مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد اثر آموزش مهارت های زندگی فقط در یکی از شهر ها معنی دار بود. در اکثر شهر ها، دانش دختران در زمینه مهارت های زندگی به طور معنی داری از پسران بیشتر بود (کرمان، 12/11 در مقابل 5/7؛ مشهد 79/11 در مقابل 93/10؛ شیراز 33/10 در مقابل 06/7، اصفهان 89/15 در مقابل 31/8) و تفاوت معنی داری بین دختران و پسران در کرمان (01/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی، دانش، آموزش مهارت های زندگی، پیشگیری
عنوان انگلیسی
The evaluation of life skills training program in junior high schools
چکیده انگلیسی مقاله
Background &objectives: The aim of this study was evaluation of Life Skills Training Program in junior high school. Materials &Methods: This was a Semi-experimental study. In this relation, from four cities of Kerman, Mashhad , Isfahan and Shiraz , two schools were randomly selected. Girls and boys from experimental schools were compared with those of control schools. Collectively 1428 students were selected. At the end of the educational term, researcher- developed questionnaire from educational materials of each class were completed by both of the experimental and control groups. Then knowledge of two groups was analyzed by SPSS-14 software. Results: Our study showed that the effect of life skills training was significant in only one city.In the most cities, the knowledge of girls in the field of life skills was significantly higher than boys (Kerman: 11.12 Vs. 7.5, Mashhad, 11.79 Vs. 10.93, Shiraz 10.33 Vs. 7.06, Isfahan, 15.89Vs. 8.31) and there were siginificant differences between girls and boys in Kerman (F= 52.56, P< 0.01), Shiraz (F= 55.22, P< 0.01), and Isfahan (F= 133.58, P< 0.01). But there was no significant difference in Mashhad. In the most cities, knowledge of life skills of lower grades’ students was significantly higher than students in higher grades. MANOVA revealed that the differences in all cities were significant (Kerman, F= 76.9, , P< 0.01, Shiraz F164.12, P< 0.01, Isfahan F= 54.56, P< 0.01 and Mashhad F= 86/22, P< 0.01). Conclusion: According to the results, there are sexual and developmental differences in life skills training that should be considered. In addition, evaluation of preventive programs as a serious matter is demanded.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ربابه نوری | r noury
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-480&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320078.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات