این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۵۵-۶۲

عنوان فارسی بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بر اساس مدل وارک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شناسایی و هدایت سبک های یادگیری مناسب نقش مهمی را در انتخاب روش های یادگیری و انتقال مفاهیم و دانش به فراگیران و نهایتا اعتلای سطح آموزش ایفا می کند. هدف از انجام این مطالعه بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بر اساس وارک بود. مواد و روش کار: این مطالعه بصورت توصیفی - تحلیلی (مقطعی) در سال تحصیلی 93-92 به روش سرشماری بر روی 178 نفر از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه وارک بود. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و آزمون کای دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان دادند که سبک یادگیری در پسران 9/18% دیداری، 4/26% شنیداری، 17% خواندنی- نوشتاری و 7/37% حسی حرکتی بود و در دختران 12% دیداری، 4/22% شنیداری، 8/36% نوشتاری و 8/28% حسی حرکتی سبک های غالب یادگیری بودند. در بین کلیه دانشجویان سبک یادگیری7 /13% دیداری؛ 1/23% شنیداری؛ 9/31% نوشتاری و 3/31% حسی حرکتی بودند. سبک یادگیری غالب در دانشجویان رشته ها ی دندان پزشکی، بهداشت و مامایی حسی – حرکتی بود همچنین در دانشجویان علوم آزمایشگاهی شنیداری، دانشجویان پرستاری نوشتاری – خواندنی و در دانشجویان پزشکی نوشتاری-شنیداری بود. نتیجه گیری: اطلاع اساتید از انواع سبک‌های یادگیری وانتخاب سبک مناسب با نوع یادگیری دانشجویان در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری و افزایش اثربخشی آموزش‌های داده شده تاثیر بسزایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک یادگیری، مدل وارک، دانشجویان

عنوان انگلیسی Evaluation of student learning styles of North Khorasan University of Medical Sciences based on VARK model
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Identifying and monitoring appropriate learning styles play an important role to choose the methods of learning and transferring knowledge and concepts to learners and eventually in the promotion of educational levels. The aim of this study was to evaluate the freshmen learning styles in North Khorasan University of Medical Sciences based on VARK model. Materials and method: This study is a descriptive and cross-sectional one .The sample size was determined through census sampling method and 178 freshmen were studied .The data was collected through VARK questionnaire. The data was analyzed with SPSS 19 and the chi-squared test. Results: The results of this study show that the learning styles in males are 18/9% visual, 26/4 % aural, 17% read-write, and 37/7 % kinesthetic and in females are 12% visual , 22/4% aural,36/8% read-write , and 28/8 % kinesthetic . The freshmen learning styles are 13/7% visual, 23/1% aural, 31/9% read-write, and 31/3% kinesthetic. The dominant learning style of dental, laboratory sciences, health, nursing, , midwifery medical students are kinesthetic, aural, kinesthetic, read- write , kinesthetic and Aural- Write respectively. Conclusion: Instructor's awareness of different learning styles and choosing an appropriate one has a great impact on improving the teaching-learning process and increasing the effectiveness of the training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning styles, VARK model, freshmen

نویسندگان مقاله علی حجازی | a hejazi


معصومه طاهرپور | m taherpour


خشایار سبحانی | kh sobhani


سیدحمید حسینی | sh hosseini


مهتاب هدایتی | m hedayati


عبدالله برزگر | a barzegar



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-445&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320087.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات