این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۵۷-۱۶۵

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش مؤلفه های نوین هوش هیجانی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شاهد شهر بیرجند
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از مفاهیم اصلی روان شناسی مثبت گراست. هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود بهزیستی ذهنی دانش آموزان مدارس راهنمایی شاهد شهر بیرجند در سال 1391 بود. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و دارای گروه آزمایش و گروه کنترل است. برای این منظور کلیه ی دانش آموزان شاهد پسر شهر بیرجند پرسشنامه ی بهزیستی ذهنی را تکمیل کردند، سپس(30) ، نفر از دانش آموزان در دو گروه (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش(، که نمره ی بهزیستی ذهنی آنها پایین تر از بقیه بود، انتخاب شدند. دانش آموزان گروه آزمایش، طی 8 جلسه ی، 90 دقیقه ای، تحت آموزش پروتکل هوش هیجانی بر گرفته از براد بری و گریوز (Bradberry. T- Greaves J.2005)، قرار گرفتند، اما گروه کنترل، آموزشی در این رابطه دریافت ننمودند. پس از آن هر دو گروه دوباره به آزمون بهزیستی ذهنی پاسخ گفتند. در پایان نیز برای توصیف و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کالموگروف- اسمیرنف، لوین، میانگین، انحراف استاندارد، tمستقل، و آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که پروتکل مؤلفه های نوین هوش هیجانی بر میزان مؤلفه های بهزیستی ذهنی در پس‌آزمون گروه مداخله تأثیر معناداری داشته است (01/0> p). میزان این تأثیر در مولفه های نوروز، استرس و افسردگی، سرزندگی و اراده، به ترتیب (455/0، 441 /0، 676/0، 638/0 )، بوده است. نتیجه گیری: از آنجایی که آموزش هوش هیجانی در بهبود بهزیستی ذهنی سهم معنا داری داشت، می توان از آن جهت ارتقاء و بهبود بهزیستی ذهنی دانش آموزان استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، بهزیستی ذهنی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی The effectiveness of the new components of emotional intelligence training on mental well-being of students of Birjand Shahed schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective:Subjective well-being is one of the important issues of Positive psychology. This study aims at investigating the influence of emotional intelligence training on positive thinking components of secondary students of Birjand Shahed schools in 1391. Material & Methods:This study is quasi-experimental administrating pre/post tests on experimental and control groups. For this, at first, all Shahed schools of Birjand were considered The purpose of all male students in Birjand subjective well-being questionnaires completed .Then (30), students in both groups (15 patients and 15 control group (who scored lower subjective well-being of the rest of them were selected. Experimental group students were taken under training of emotional intelligence protocol according to Bradberry T-Greaves J. (2005) through 8 ninety-minute sessions. Control group students received no training in this regard. Both groups answer the test of positive thinking once more. Finally, tests of ,Kolmogorov-Smirnov, Levene's Test, Mean, Standard deviation, independent T-test, and Covariance were used for the analysis and description of the data. Results: The results show that the new protocol elements of emotional intelligence on the components of subjective well-being in the intervention group had significant effect on the test (p01/0> ). The impact of the new components, stress and depression, vitality and determination were respectively (0/455, 0/441, 0/676, 0/638), respectively. Conclusion:Since training of emotional intelligence influences positive thinking significantly, it should be applied in improving the positive thinking of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional intelligence, Subjective well-being, students

نویسندگان مقاله علی قوام | a ghavam


فاطمه شهابی زاده | f shahabizadeh


محمدرضا میری | m r miri



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-455&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320097.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات