این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۹۷-۸۰۶

عنوان فارسی استرس و راهبرد های مقابله با آن در آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در شرایطی که دانشجویان پرستاری نمی توانند از عوامل استرس زا در محیط بالین اجتناب کنند حمایت و راهنمایی دانشجویان به منظور کاهش استرس اولویت مربیان بالینی پرستاری می باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس و راهبرد های مقابله با استرس در آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در سال 1392 انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی – تحلیلی است. جامعه این پژوهش را 81 نفر از دانشجویان رشته کارشناسی پرستاری تشکیل می دادند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه استرس شغلی و پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: از 81 دانشجوی شرکت کننده در این پژوهش 9/30%مرد و بقیه زن بودند. 9/30% از حیطه مساله مدار ، 5/18% از حیطه هیجان مدار، 9/4 % حیطه اجتنابی، 6/13% حیطه حواس پرتی، 7/24% از حیطه مشغولیت اجتماعی استفاده می کرده اند. سطح استرس دانشجویان در حد 35/0±94/2 بود. عوامل بیولوژیک( 3/38% )، بارکاری( 8/14% ) بیشترین منبع استرس زا هستند. آزمون همبستگی پیرسون ارتباط مستقیم معناداری بین استرس شغلی و حیطه هیجان مدار از روش های مقابله با تنش نشان داد(244/0,p=028/0 r= ). نتیجه گیری: دانشجویان پرستاری سطح متوسط را در نتیجه برخی عوامل بالینی تجربه می کنند. روش غالب در بین دانشجویان پرستاری در مقابله با استرس، سبک مساله مدار بوده است و حیطه اجتنابی کمترین کاربرد را دارد. یافته های این مطالعه به منظور تعیین نیازهای دانشجویان و ارتقاء یادگیری در محیط بالین تاثیر بسزایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، سبکهای مقابله ای، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی Stress and coping strategies in clinical education of nursing students of North Khorasan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Since nursing students cannot avoid stressors in clinical setting, supporting and guiding students to reduce stress is a priority for nursing educators. This study aimed to investigate stress and coping strategies in clinical education of nursing students of North Khorasan University of Medical Sciences in 2013. Materials & Methods: This was an analytical cross-sectional study. Study population was 81nursing students. Data was collected using the questionnaires, including demographic, occupational stress, and coping with stressful situations. Data were analyzed using SPSS software. Results: Of 81 participants, 30.9% (25 students) were male, and 69.1% (56 students) female. Based on existing domains, 30.9% were grouped in problem- solving, 18.5% in excitement-based, 4.9% in avoidance, 13.6% in distraction, 24.7% in social engagement. The mean of stress level was 2.94±0.35. The greatest sources of stress were biological agents (38.3%) and workload (14.8%). The Pearson correlation test showed a direct relationship between occupational stress and excitement in coping strategies (r=0.244, p=0.028). Conclusion: Our findings indicated that nursing students experience a moderate level of clinical setting. Problem oriented style was the dominant strategy among nursing students in coping with stress, and avoidance had minimal application. The findings of this study have a considerable impact to determine the needs of students and enhance learning in clinical settings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, coping strategies, nursing students.

نویسندگان مقاله سلیمان حسن زاده | h hasnzadeh


میترا هاشمی | m hashemi


مریم مدی نشاط | m maddineshat



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-266&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320114.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات