این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۸۸۵-۸۹۴

عنوان فارسی ارزشیابی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس چند‌بعدی اضطراب کودکان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: برآورد می‌شود که اضطراب ناراحت کننده در حدود 20 درصد از کودکان و نوجوانان را متأثر می‌کند. هدف پژوهش حاضر ارزشیابی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس چند‌بعدی اضطراب کودکاندر دانش‌آموزان دختر و پسر بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 831 دانش‌آموز (234 دانش‌آموز پسر و 597 دانش‌آموز دختر) بود که از میان دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر نجف‌آباددر سال تحصیلی 1392-1391با روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهشمقیاس چند‌بعدی اضطراب کودکان بود. جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار 21 IBM SPSS و 21 IBM SPSS Amosاستفاده شد.برای بررسی پایایی مقیاس چند‌بعدی اضطراب کودکاناز روش آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی و برای بررسی روایی از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. یافته‌ها: پایایی پرسش‌نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای بعد علائم جسمانی 70/0، بعد اضطراب اجتماعی 69/0، اضطراب جدایی 57/0، اجتناب از آسیب 64/0 و برای کل پرسش‌نامه 79/0 محاسبه شد. استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی (CFA) ساختار چهار عاملی آن را تأیید کرد. نتیجه‌گیری: مقیاس چند‌بعدی اضطراب کودکان برای اندازه‌گیری علائم اضطراب در کودکان رضایت‌بخشبه نظر می‌رسد و یک ابزار غربالگری مفید جهت شناسایی کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب کودکان، مقیاس چند بعدی، ویژگی‌های روان‌سنجی

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Multidimensional Anxiety Scale for Children
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: It is estimated that distressing anxiety affects as many as 20% of youth. The present study investigated the psychometric properties of a Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) in the male and female students. Materials and Method: This study was of a correlational type. The participants were 831students (234 boysand597girls) selected through a multistage-cluster random sampling among the students in elementary, middle and high school in the city of Najaf Abad. The scale administrated in this study was: Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC).Cronbach and test-re test reliability was calculated to examine the reliability of the (MASC) inventory and to check the validity of the Scale confirmatory factor analysis was used. Results: The calculated α for the MASC inventory was 0.70, 0.69, 0.57, 0.64 for Physical Symptoms, Social Anxiety and Separation Anxiety dimensions respectively and 0.79 for the whole questionnaire.Using confirmatory factor analysis(CFA)confirmed the four-factor structure. Conclusions: Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) to measure anxiety symptoms in children appears to be satisfactory, and a useful screening tool to identify children with anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children’s Anxiety, Validation, Multidimensional Scale

نویسندگان مقاله جواد کریمی | j karimi


صدیقه همایونی نجف آبادی | s homayuninajafabadi


فرشته همایونی نجف آبادی | f homayuninajafabadi



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-274&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320122.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات