این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۵۹-۳۶۹
عنوان فارسی
ارتباط راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها می توان به راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. در کل 200 دانشجوی (129 دختر و 71 پسر) رشته پرستاری به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های تجدید نظر شده هدف های پیشرفت، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و هوش معنوی را تکمیل کردند. داده ها با روش رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد هدف تبحرگرا (41/ 0 r=)، خودکارآمدی (48/0 r=)، تفکر انتقادی (34/0 r=)، خودنظم دهی فراشناختی (37/0r=) و هوش معنوی (31/0) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و هدف اجتناب از عملکرد (18/0 r=-) و اضطراب امتحان (31/0r=-) با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشتند (5/0p<). در یک مدل پیش بین صرفا خودکارآمدی، خود نظم دهی فراشناختی، اضطراب امتحان و هدف تبحرگرا توانستند 46 درصد پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند. سهم خودکارآمدی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه گیری: بنابراین برای افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش خودکارآمدی و خودنظم دهی فراشناختی پرداخت. سپس آنها را از پیامدهای منفی اضطراب آگاه و در نهایت به آنها آموزش داد تا چگونه هدف تبحرگرا را انتخاب کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between motivational strategies, cognitive and meta-cognitive strategies and spiritual intelligence with academic achievement in nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and Objective: Academic achievement is related with many variables. Among the most important of them motivational strategies, cognitive and metacognitive strategies and spiritual intelligence. This research aimed to examine the relation between motivational strategies, cognitive and metacognitive strategies and spiritual intelligence with academic achievement in nursing students. Materials and methods: This research is descriptive – analysis from type of correlation. Totally 200 nursing students (129 girls and 71 boys) were selected through stratified random sampling method. All of them completed questionnaires including achievement goals review, motivational strategy for learning and spiritual intelligence. The data were analyzed by method of step wise regression. Results: The finding showed a positive and significant relationship between mastery approach goal (r=0/41), self-efficacy (r=0/48), critical thinking (r=0/34), metacognitive self-regulation (r=0/31) and spiritual intelligence (r=0/31) with academic achievement and a negative and significant relationship between performance avoidance goal (r=-0/18) and anxiety test (r=-0/31) with academic achievement(p< 0/05). In one prediction model self-efficacy, metacognitive self-regulation, anxiety test and mastery approach goal predicted 46 percent of variance of academic achievement. The share of self-efficacy was over than variables. Conclusion: In order to increase the academic achievement, it should first deal with training self-efficacy and metacognitive self-regulation. Then they must be aware of negative consequences of anxiety and finally teaching how to select mastery approach goal.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمال عاشوری | j ashoori
نصرالله ویسی | n veisy
طیبه حسینی | t hoseyni
مرتضی طیبی چوبری | m tayebichoobari
سیده سمیه جلیل آبکنار | ss jalilabkenar
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-329&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320169.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات