این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۵۹

عنوان فارسی مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و آموزش چند رسانه ای بر یادگیری اصول و فنون پرستاری دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ضرورت استفاده از روشهای مناسب آموزشی جهت ارتقای یادگیری و مهارتهای پرستاری با توجه به نقش حساس پرستاران بر کسی پوشیده نیست. از این روی مطالعه حاضر به مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و چند رسانه ای بر یادگیری اصول و فنون پرستاری دانشجویان پرستاری می پردازد. مواد و روش کار: در این مطالعه مداخله ای که در سال 1391 بر روی 50 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری اسفراین انجام شد؛ نمونه ها به روش تصادفی به دو گروه آموزش سخنرانی و چند رسانه ای دسته بندی شده و تحت آموزش قرار گرفتند. از هر دو گروه پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادآوری کتبی به عمل آمد و تحلیل داده ها با نرم افزار18 SPSSو آزمون های آماری مرتبط انجام گرفت. یافته ها: میانگین نمرات پیش آزمون با پس آزمون و مرحله یادآوری در دو گروه آموزشی اختلاف معنادار داشت (001/0>P). و از طرفی میانگین نمره مرحله پس آزمون در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت اما در مرحله یادآوری گروه آموزش چند رسانه ای میانگین یادگیری بهتری داشتند (05/0>P). هر دو روش آموزشی بر میزان یادگیری دانشجویان تأثیر داشتند؛ ولی اثر روش آموزشی چند رسانه ای با گذشت زمان، از روش سخنرانی ماندگارتر است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه روش چند رسانه ای نسبت به سخنرانی تاثیر ماندگارتری داشته است، امید است این روش در دانشگاه ها به طور گسترده تری همراه با روش های دیگر جهت آموزش دانشجویان اجراء گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the effect of education by lecture and multimedia software on learning of fundamental of nursing in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Objectives: According to the important role of nurses, it is required to apply proper learning techniques for education of theoretical and practical skills for nursing students. Therefore this study aimed to compare the effects of tow methods including lecture and multimedia learning in learning of fundamental of nursing in nursing students. Material & Methods: This study was conducted on 50 nursing students of nursing faculty of Esfarayen-2012. Samples were randomly divided into two groups (lecture teaching methods and teaching multimedia groups) and were trained. They were examined before and after the intervention and another test (remember) were done after 4 weeks. Data were analyzed by SPSS18 statistical software. Results: Pre-test mean scores were significantly different with post-test and remember stage in two educational groups(p< 0/001). Post-test mean scores of two groups was not significantly different, but in remember stage Multimedia training group had better mean(p< 0/05). Both methods had the effect on student learning, but the effect of multimedia training method was more enduring over time. Conclusion: our results showed multimedia education method has more lasting effects than lecture education method. It is hoped that this method is more widely implemented with other methods to training nursing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی ملازاده | h mollazadeh


احمد کاملی | a kameli


مصطفی جعفری چوگان | m jafari chogan


فهیمه میر حسینی | f mirhosseini


محسن شجاع | m shoja



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-307&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320196.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات