این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۱۰۰۳-۱۰۰۹
عنوان فارسی
ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد؛ سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: نظریهی هوش هیجانی دیدگاهی تازه در مورد پیش بینی عوامل موثر بر موفقیت و در پی آن پیشگیری از ایجاد اختلالات جسمانی و روانی است. شواهد گذشته حاکی از آنست که افراد با مهارت هیجانی بالاتر، در حیطههای مختلف زندگی برترند. از آنجایی که دانشجویان افراد تاثیرگذار جامعه در آینده خواهند بود، لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1392 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعهی تحلیلی بر روی 235 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد انجام شد. جهت بررسی سلامت عمومی و هوش هیجانی در آنان به ترتیب از پرسشنامهی سلامت عمومی Goldberg و هوش هیجانی بار-ان (Bar-on i) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و t گروههای مستقل با در نظر گرفتن سطح معناداری 05/0 p<، در نرمافزار SPSS20 استفاده گردید. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و بعد اضطراب ارتباط معنیدار آماری در جهت مثبت وجود داشت (23/0r= و008/0 p=) . همچنین بین هوش عاطفی و اختلال افسردگی ارتباط آماری معناداری در جهت مثبت وجود داشت (43/0 r= و 001/0 p <). بین ترم تحصیلی دانشجویان و میزان هوش هیجانی و همچنین میزان سلامت عمومی آنها، رابطهی معناداری از نظر آماری در جهت منفی مشاهده شد (0.14 r=- و000/0 P=). نتیجهگیری: هوش هیجانی میتواند عاملی پیشگویی کننده در سطح سلامت عمومی فرد باشد. پایین بودن سلامت عمومی و هوش هیجانی در بین شرکت کنندگان مطالعهی ما و میزان ارتباط نزدیک بین این دو مولفه، لزوم استفاده از روشهای روانشناختی و درمانی جهت رفع موانع ارتقای سلامت عمومی و بهبود وضعیتهوش هیجانی را طلب میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between emotional intelligence and general health in students of North Khorasan University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Objectives:Emotional Intelligence theory predicts a new vision about the factors that influence success in the prevention of mental and physical disorders.Previous evidence suggest that individuals with higher emotional skills in various spheres of life are superior. Since students will be influential people in society of the future, the aim of this study was determine relationship between Emotional Intelligence and general health among them. Material & Methods:This analytical study was conducted on 235 students from the North Khorasan University of Medical Sciences. To evaluate General health and Emotional Intelligence Goldberg and Emotional Intelligence (Bar-on i) questionnaires, were used respectively. Data were analyzed by SPSS and presented with descriptive statistics، pearson correlation coefficient and Independent t-test . Results:The results of the Pearson correlation test showed a statistically significant positive relationship between emotional intelligence and anxiety. (p= 0.008, r= 0.23). Also there was a positive relationship between emotional intelligence and depression. (p=0.000, r= 0.43). Between semester and general health as well as their level of emotional intelligence, a meaningful negative relationship was observed. (p=0.000, r= 0.14) Conclusion:Emotional intelligence can be a predictor of general health. With respect to low general health and emotional intelligence among the studied participants, and the degree of the close relationship between these two components, using medical and psychological methods of removing barriers in the development of public health and improve emotional intelligence is recommended .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم مدی نشاط | m maddineshat
سید حسن سید شریفی | sh seyedsharifis
محمد امین یونسی هروی | ma younessiheravi
محسن یعقوبی | m yaghubi
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-148&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320216.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات