این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۱۰۴۹-۱۰۵۵
عنوان فارسی
بررسی مراحل تغییر رژیم غذایی و نگرش به تغذیه در دانشجویان دانشکده ی پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف :تغذیه نامناسب دانشجویان را در معرض خطر اضافه وزن یا چاقی قرار می دهد. با توجه به این که الگوی مراحل تغییر یک مدل جامع شناخته شده در زمینه رعایت رژیم غذایی است.لذا این مطالعه با هدف بررسی مراحل تغییر رژیم غذایی و نگرش به تغذیه در دانشجویان دانشکده ی پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1391انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 300 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری ومامایی سالهای اول تا چهارم شهر بجنورد انجام گردید. رفتارهای تغذیه ای دانشجویان با استفاده از پرسشنامه مدل مراحل تغییر در 6 حیطه همچنین با استفاده از مصاحبه توسط مصاحبه کنندگان آموزش دیده مورد ارزیابی قرارگرفت. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS19انجام شد. یافته ها:داده ها نشان می دهد 27% دانشجویان در مرحله پیش اندیشی، 42% در مرحله فعال ( اندیشیدن، مرحله تصمیم گیری، مرحله عمل، مرحله حفظ ونگهداری) و 17% در مرحله بازگشت قرار داشتند. بین جنس(045/0P=)، وضعیت تاهل(0.001P<)، شاخص توده بدنی(0.001P<)، رشته تحصیلی(033/0=P)و مراحل تغییر ارتباط معنا دار وجود دارد.از لحاظ نگرش به تغذیه ازمیانگین نمره (43/1 7/3)کسب شده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد وضعیت دانشجویان دانشکده پرستاری ومامایی بجنورد از نظر مراحل تغییر رفتار تغذیه ای مطلوب ونگرش به تغذیه درآنها مثبت می باشد. توجه به مشخصات دموگرافیک وسایر عواملی که موجب پیشرفت به مراحل تغییربالاتر و نگهداری می شونددر برنامه ریزی برای تصحیح الگوی رژیم غذایی وحفظ آن می تواند موثر باشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، رژیم غذایی، نگرش به تغذیه، مدل مراحل تغییر
عنوان انگلیسی
Evaluation of change in stages of diet and attitude toward nutrition in students of nursing and midwifery school of North Khorasan University of Medical Sciences in 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Objectives: Improper diet can cause to the increased risk of overweight or obesity in students. Considering that the pattern of change stages is a known comprehensive model in the diet, this study aimed to evaluate change stages of diet and attitude toward nutrition in students of school of Nursing and Midwifery, North Khorasan University of Medical Sciences in 2012. Methods and materials: This cross-sectional study was carried out on 300students from first to fourth year in school of Nursing and Midwifery in Bojnurd. Feeding behaviors of students were evaluated using the questionnaire of model of change stages in six areas, and interviews by trained interviewers. Data analysis was performed using SPSS software package (version19). Results Results : findings showed that 27% of students were in the prethinking stage, 42% of them were in the active stage(thinking, decision making, performance, maintaining), and 17% of participants were in the return stage. A significant association was seen between change stages and sex (p=0.045), marital status (p< 0.001), body mass index (p< 0.001), and the field of study (p=0.033.)The mean score of attitude toward nutrition was (3.7±1.43). Conclusions: The results showed that change stages of nutritional behaviors were desirable in these students, and positive attitude toward nutrition was observed in them. Demographic characteristics and other factors that cause progression to a higher stage of change can be effective to plan correcting the dietary pattern and maintaining it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم مدی نشاط | m maddineshat
محبوبه طباطبایی چهر | m tabatabaeichehr
حسین لشکردوست | h lashkardoosth
علیرضا فولادی | a foladi
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-247&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320221.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات