این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۱۰۹۱-۱۰۹۸
عنوان فارسی
رابطه بین طرحواره های هیجانی با میزان اضطراب وافسردگی و سبک ها ی مقابله با استرس در بیماران کرونری قلب
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: ارتباط استرس و بیماری کرونری قلب در چنین مطالعه نشان داده شده است. طرحواره ها از دوران کودکی به تدریج شکل گرفته و باور ها و شناخت فرد در آینده را تشکیل می دهند. هدف از این پژوهش تعیین رابطه طرح واره های هیجانی با اضطراب، افسردگی و سبک های مقابله با استرس در بیماران کرونری قلب می باشد. مواد و روش کار: به این منظور 100 نفر از بیماران بستری در بخش قلب بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان بجنورد که تشخیص بیماری کرونری قلب را داشتند انتخاب و مقیاس طرحوارهای هیجانی لیهی LESS (Leahy Emotional Schemas scale)، پرسشنامه مقابله با شرایط پراسترس-فرم کوتاه CISS)) و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی(HADS)- برای انها تکمیل شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین طرحواره هیجانی عقلانی با سبک مقابله مساله مدار همبستگی مثبت و معنی دار (05/0,P< 215/0 R= ) و بین طرحواره هیجانی سرزنش با سبک مقابله مساله مدار همبستگی منفی و معنی داری (05/0,P< 219/0 R=- ) وجود دارد اما هیچکدام از طرحواره های هیجانی سبک مقابله مساله مدار را پیش بینی نمی کنند(159/0= (R2 . بررسی ابعاد مختلف طرح واره های هیجانی نشان داد که مولفه ارزش های بالاتر، پیش بینی کننده معکوس روش مقابله هیجان مدار(271/0= R2) و مولفه عقلانی بودن، پیش بینی کننده معکوس روش مقابله اجتناب مدار(291/0= R2) و مولفه نشخوار فکری، پیش بینی کننده اضطراب (47/0= R2 ) و مولفه کرختی، پیش بینی کننده افسردگی بود (484/0= R2). نتیجه گیری: نتیجه این پژوهش ضرورت توجه به مفهوم طرحواره های هیجانی در بیماران کرونری قلب به خصوص در زمینه درمان و بازتوانی این بیماران را روشن می سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between emotional schemas and anxiety, depression and coping stress styles in patients with coronary artery disease
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Objectives: Correlation between stress and coronary artery disease has been documented in many studies. Schemas develop in childhood and make cognitions and believe in future. Purpose of this study was investigation into the relationship between emotional schemas and anxiety, depression and coping stress styles in patients with coronary artery disease. Material and Methods: 100 patients with coronary artery disease who admitted in Bojnourd Imam Reza Hospital selected and evaluated by Leahy Emotional Schemas scale (LESS) ,shortened version of the coping inventory for stressful situations(CISS)and hospital anxiety and depression scale(HADS). In order to analyze data, multi variables regression test has been used. Result: Results showed a significant positive correlation between task- focused coping style and intellectual emotional schemas (R2=0/215,p< 0.05) and a significant negative correlation between task- focused coping style and blame emotional schemas(R2=0/219,p< 0.05). task- focused coping style was not predicted by any dimension of emotional schemas (R2=0/159)., Assessment of all dimensions of emotional schemas showed that higher values predicted negatively emotion- focused coping (R2=0/271), rationality negatively predicted avoidance - focused coping style (R2=0/291), Blame predicted anxiety (R2=0/47) and numbness was negative predictor of depression (R2=0/484). Conclusion: Result of this study showed that emotional schemas have important role in coronary artery patients and needs to special concern in treatment and rehabilitations of these patients
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین بیاضی | mohammad hosien bayazi
زکیه گوهری | zakiye gohari
سید کاوه حجت | seyed kaveh hojjat
آرمان بهراد | arman behrad
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-252&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320226.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات