این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۲۸۷-۲۹۸

عنوان فارسی طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی رعایت موازین اخلاقی پرستاران در بخش های مراقبت ویژه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:پرستاران به عنوان یکی از ارکان مهم عرصه مراقبت از بیماران، برای ارائه مراقبت های جامع، نیازمند رعایت موازین اخلاق پرستاری به صورت صحیح هستند. لذا این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی رعایت موازین اخلاقی پرستاران در بخش های مراقبت ویژه انجام گردید.

مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی است که 76 پرستار به صورت تصادفی (شیر و خط) به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند و برنامه آموزشی طراحی شده در قالب سناریوهای بالینی، به صورت دوره آموزشی در سامانه آموزش مداوم در اختیار پرستاران در گروه مداخله قرار گرفت و مجدد پس از دو ماه پرسشنامه و چک لیست مشاهده از هر دو گروه مداخله و شاهد جمع آوری گردیدو سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره پرسشنامه و چک لیست رعایت موازین اخلاقی گروه مداخله قبل از آموزش به ترتیب 34/13 ± 47/155 و 28/17 ± 23/143 و بعد از آموزش 26/4 ± 62/165 و 82/10 ± 06/164 بود که در گروه مداخله اختلاف معناداری مشاهده شد (001/0>p). در گروه کنترل، اختلاف معناداری بعد از مداخله دیده نشد (05/0p) نشان دهنده اثرگذار بودن آموزش بر روی گروه مداخله می باشد.

نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که طراحی برنامه آموزشی در خصوص میزان رعایت موازین اخلاقی در پرستاران بر اساس نیاز سنجی و برگزاری دوره های آموزشی به صورت آموزش ضمن خدمت، سبب بهبود عملکرد اخلاقی پرستاران گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله &،quot،، بخش های مراقبت ویژه&،quot،، برنامه آموزشی&،quot،،، &،quot،، موازین اخلاق پرستاری&،quot،،

عنوان انگلیسی Design, implementation and evaluation of the educational program for compliance with ethical standards of nurses in Intensive care units
چکیده انگلیسی مقاله Introductio&Goal: As the fundamental cornerstone of patient care, nurses must adhere to nursing ethics standards accurately. This study aimed to design, implement, and evaluate a training program for observing ethical standards in nurses working in special care units.

.Materials and Methods:The required information was collected and analyzed through a questionnaire and an observational checklist among 76 nurses working in special care units in this semi-experimental method using available sampling method. The study involved dividing nurses into two groups: case and control. The intervention group received an educational program in the form of clinical scenarios as a training course in the continuous education system. Two months later, questionnaires and observation checklists were administered to both groups. Data from the intervention and control groups were collected for analysis.

Result: The mean and standard deviation of the questionnaire and checklist scores for the intervention group were 155.47 ± 13.34 and 143.23 ± 17.28 before training, and 165.62 ± 4.26 and 10.82 ± 10.82 after training, respectively. A significant difference was observed in the intervention group (p<0.001), with a mean score of 164.06. In the control group, there was no significant difference after the intervention (p < 0.05). The questionnaire and checklist scores after the educational intervention in both the control and intervention groups (p < 0.001)demonstrate the effectiveness of the education on the intervention group.

Conclusion: The study results indicate that designing an educational program based on ethical standards compliance levels, conducting needs assessments, and providing training courses can enhance nurses' moral performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله &,quot,, بخش های مراقبت ویژه&,quot,, برنامه آموزشی&,quot,,, &,quot,, موازین اخلاق پرستاری&,quot

نویسندگان مقاله هاجر اسماعیل آبادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

رقیه زردشت |
دانشیار پرستاری، گروه اتاق عمل، داشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.

الهه لعل خیرخواه |
مربی پرستاری کودکان گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

مژگان انصاری |
2. استادیار پرستاری، مرکز تحقیقات سلامت سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1627_931dfbc0cf38d9f5e5683d32368918d6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات