این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۳۱۱-۳۲۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: وجود مشکلات هیجانی در نوجوانان موجب کاهش کیفیت زندگی در آنها میشود که نیازمند مداخلات روانشناختی از جمله ایمن سازی روانی میباشند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان نوجوانان بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی (طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر رفسنجان در سال 1402 بود که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر بهطور تصادفی انتخاب و با روش قرعهکشی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامههای کیفیت زندگی وار و همکاران (1996) و تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) استفاده شد. آموزش برنامه ایمن سازی روانی در 10 جلسه 60 دقیقهای و هفتهای دو بار بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل هیچگونه آموزش را دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد و آموزش برنامه ایمن سازی روانی موجب افزایش کیفیت زندگی و بهبود تنظیم هیجان در نوجوانان شد (01/0P<).
نتیجهگیری: از آنجا که نوجوانان از لحاظ روانشناختی بشدت در معرض آسیب هستند، آموزش برنامه ایمن سازی روانی می-تواند نقش بسیار موثری در افزایش کیفیت زندگی و بهبود تنظیم هیجان آنان داشته باشد.
کلیدواژهها: ایمن سازی روانی، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان، نوجوانان.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها ایمن سازی روانی، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان، نوجوانان،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of psychological immunization program training on the quality of life and emotional regulation of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Introduction: The presence of emotional problems in adolescents causes a decrease in their quality of life, which requires psychological interventions, including psychological immunization. The purpose of the present study was to determine the effectiveness of psychological immunization training on the quality of life and emotional regulation of adolescents.
Research method: This research was a semi-experimental type of research (pre-test-post-test design with a control group). The statistical population of the research included all female students of the 10th grade of high school in Rafsanjan city in 1402, 30 people were randomly selected by available sampling method and divided into two experimental groups (15 people) and control by lottery. (15 people) were placed. Var et al.'s (1996) quality of life questionnaires and Garnevsky and Kraij's (2006) emotion regulation questionnaires were used. The training of psychological immunization program was carried out in 10 sessions of 60 minutes and twice a week on the experimental group and the control group did not receive any training. Analysis of covariance and SPSS version 24 software were used to analyze the data.
Results: The results of covariance analysis showed that there is a significant difference between the pre-test and post-test scores, and the psychological immunization program training increased the quality of life and improved emotion regulation in adolescents (P<0.01).
Conclusion: Since teenagers are psychologically very vulnerable, the training of the psychological immunization program can play a very effective role in increasing the quality of life and improving their emotional regulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژهها ایمن سازی روانی, کیفیت زندگی, تنظیم هیجان, نوجوانان
نویسندگان مقاله
فهیمه رضوانی |
دانشجوی دکترا
فرشید خسروپور |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
حمید ملایی زرندی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1633_eda10b02271ba6ebf2c4484621d4be8f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات