این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۱۱۵۳-۱۱۵۷

عنوان فارسی اصول بازاریابی برای جذب دانشجوی پرستاری : ارائه راهکار
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: با توجه به تغییرات اخیر منجمله تنوع و افزایش موسسات آموزش عالی، دولتی، آزاد و غیر انتفاعی، تغییر وضعیت جمعیت شناختی دانشجویان و کم شدن تدریجی متقاضیان ورود به دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی باید با استفاده از تحقیقات اصول بازاریابی، توسعه و برنامه ریزی استراتژیک به منظور انطباق با شرایط کنونی و آینده، در بازار رقابت جذب دانشجو تلاش کنند. از آنجا که جذب دانشجو و تلاش برای ارتقاء رشته پرستاری هدف دانشکده های پرستاری می باشد این مقاله مروری در نظر دارد با تمرکز بر اصول بازاریابی، کاربرد آن را در جذب دانشجوی پرستاری مورد توجه قرار دهد. مواد و روش کار: برای دستیابی به مقالات و مطالعات مربوط به بازاریابی و کلید واژه های مربوطه در فاصله سالهای 2000 لغایت 2013 میلادی در بانک های اطلاعاتی, Scopus Iran Medx ,Iran Doc, Science Direct , PubMed مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اساس میزان ارتباط مقالات با موضوع پژوهش و نظر تخصصی گروه تحقیق، مقالات مرتبط انتخاب و بررسی شدند. یافته ها: در این مطالعه با توجه به معیارهای ورودی 20 مقاله و5 کتاب مرتبط انتخاب شد. به طور کلی تصویری که دانشگاه از خود در ذهن افراد جامعه می سازد به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهرت دانشکده به عنوان مرکزی برای تدریس و تحصیل، عملکرد آن در زمینه مسایل بالینی، اجتماعی، فرهنگی نمونه هایی از عواملی است که قضاوت ذهنی و عملی داوطلبان تحصیل را درخصوص رشته پرستاری تحت تاثیر قرار می دهند . نتیجه گیری: برای رسیدن به اهداف استراتژیک دانشگاه و جذب بیشتر دانشجو که یکی از مشتریان سیستم هستند بایستی با اصول بازاریابی بخصوص در حوزه آموزش عالی و علوم پزشکی بیشتر از گذشته آشنا شد. بازاریابی بطور کلی سبب افزایش کارآیی و مسئولیت پذیری، افزایش رضایتمندی و منابع تخصصیص داده شده در آموزش عالی می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، بازاریابی، جذب دانشجو، دانشکده پرستاری

عنوان انگلیسی Principles of marketing to attract nursing students: offer solutions
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Objectives: Due to recent changes such as increasing the number of higher education institutions -public, Azad, and non-profit universities- student demographic change and gradual decrease in the number of applicants to enter universities, all these education institutions have to compete recruiting students more than each other using the marketing principles and strategic planning and development to be adopted with the current and future conditions. The nursing school is aimed to recruit students and upgrade nursing courses. The purpose of this review article is to attract nursing students focusing on marketing principle and its applications. Material & Methods: To access the articles and studies related to marketing and relevant Keywords during the years 2000 and 2013, an investigation was done by searching in international web sites such as: Scopus, pub med, science direct, Iran doc and Iran medex. Then among all the articles, those were chosen which were more related to the research topic by the expert members of the research group. Results: In this study, 20 articles and 4 books were selected according to the inclusion criteria. The overall picture of university in the minds of people depends on various factors: School is known as a center for teaching and education and focusing on clinical, social and cultural issues. This is one of the factors which encourage the students to join nursing courses. Conclusion: To achieve the strategic goals of the university and attract more students who are the system customers, it is essential to get familiar more than before with the marketing principles especially in higher education and medical sciences. In general, marketing increases the efficiency, responsibility, satisfaction and also the allocated resources to the higher education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد مرتضوی | h mortazavi


امیر طباطبایی | a tabatabaee


ابراهیم گلمکانی | e golmakani


محبوبه طباطبایی چهر | m tabatabaeichehr



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-289&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320233.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقالات مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات