این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۱۳، شماره ۴۷، صفحات ۸۷-۱۱۸
عنوان فارسی
ارائه مدل سرمایه ارتباطی بانکها با استفاده از تحلیل اکتشافی و تبیین آن توسط الگوریتم نمونه گیری نقاط مهم
چکیده فارسی مقاله
در سیستمهای حسابداری سنتی، داراییهای نامشهود در صورتهای مالی ثبت نمیشوند، اما در تعیین ارزش بازار سازمانها نقش بسزایی دارند. سرمایه ارتباطی از جمله داراییهای نامشهود است که به عنوان نقش مشتری در درآمد فعلی و آینده سازمان تعریف شده است و نیاز به فضای جدید اقتصادی و تغییر از اقتصاد مبتنی بر محصول به یک اقتصاد مبتنی بر مشتری را بیان میکند. لذا شناسایی عوامل
مؤثر
بر سرمایه ارتباطی مهم
می
باشد
.
پژوهش حاضر با توجه به هدف آن، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- علّی است
.
در این پژوهش، ابتدا به منظور سنجش سرمایه ارتباطی پرسشنامه 20
سؤالی
تهیه و تنظیم شد و برای پی بردن به ابعاد زیربنایی پرسشنامه پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی از
نرمافزار
SPSS
استفاده شده است.
بازه زمانی پژوهش1389 تا 1401 بود.
سپس بعد از کشف ابعاد سرمایه ارتباطی با استفاده از
نرمافزار
Lisrel
تحلیل عاملی
تأییدی
انجام شد و نهایتا با استفاده از
نرمافزار
R
و روش
نمونهگیری
نقاط مهم
به بررسی
تأثیر
بین سرمایه ارتباطی با عملکرد مالی
بانکها
پرداخته شد. نتایج
تحلیل
عاملی
نشان داد که سود تسهیلات پرداختی و سود
سپردهگذاری
برای
عامل سرمایه ارتباطی شاخص
های
مناسبی
محسوب
می
شوند.
در ادامه به منظور تببین مدل به دست آمده از الگوریتم نمونهگیری نقاط مهم که یکی از
الگوریتمهای
بیزی است، استفاده شده است. نتایج برآورد الگوریتم نقاط مهم نشان داد که مدل به دست آمده از قدرت تبیین قابل ملاحظهای برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه ارتباطی، تحلیل اکتشافی، الگوریتم نمونهگیری نقاط مهم
عنوان انگلیسی
Presenting the relational capital model of banks using exploratory analysis and explaining it by the sampling algorithm of important points
چکیده انگلیسی مقاله
In traditional accounting systems, intangible assets are not recorded in financial statements, but they play a significant role in determining the market value of organizations.
Relational capital
is one of the intangible assets, which is defined as the role of the customer in the current and future income of the organization, and expresses the need for a new economic environment and change from a product-based economy to a customer-based economy. Therefore, it is important to identify the factors affecting
Relational capital
. According to its purpose, the current research is applied and based on the method, it is descriptive-causal. In this research, a 20-question questionnaire was prepared and adjusted to measure
Relational capital
, and exploratory factor analysis using SPSS software was used to find out the underlying dimensions of the research questionnaire.
The research period was 2010 to 2022
. Then, after discovering the dimensions of
Relational capital
, a confirmatory factor analysis was performed using Lisrel software, and finally, using R software and the sampling method of important points, the effect of
Relational capital
on banks' financial performance was investigated. The results of the factor analysis showed that interest on payment facilities and deposit interest are suitable indicators for the
Relational capital
factor. In the following, in order to explain the obtained model, the sampling algorithm of important points, which is one of the Bayesian algorithms, has been used. The results of the estimation of important points algorithm showed that the obtained model has considerable explanatory power.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Relational capital, exploratory analysis, important point sampling algorithm
نویسندگان مقاله
اتابک بایبوردی | Atabak Baibordi
Instructor, Ph.D. Student of Accounting, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
سعید جبارزاده | Saeed Jabbarzadeh
Associate Professor of Accounting, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
دانشیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
جمال بحری ثالث | Jamal Bahri Sales
Associate Professor of Accounting, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
دانشیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
اکبر زواری رضایی | Akbar Zavari Rezayi
Assistant Professor of Accounting, Urmia University, Iran
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-1377-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات