این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۶۵۳-۶۶۱

عنوان فارسی بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم ۱۲-۷ سال از دیدگاه معلمان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: افراد برای کارکرد مناسب در محیط و شرکت در فعالیت‏های روزانه زندگی به توانایی پردازش حسی مناسب نیاز دارند. هدف از این پژوهش بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان است. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی است، جامعه هدف عبارت بود از کلیه دانش آموزان اوتیستیک 12-7 سال که در سال تحصیلی 92-91 در مدارس مربوط به دانش آموزان اوتیسم تحصیل می‏کردند، پس از درنظر گرفتن ملاک‏های ورود به مطالعه نمونه شامل 50 دانش آموز شد که از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش نیمرخ حسی دان فرم مدرسه است که توسط معلم هر دانش آموز تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش‏های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که الگوهای پردازش حسی در دانش آموزان اوتیستیک شامل مواردی مانند ثبت پایین، حساسیت حسی، حس جویی تفاوت احتمالی و اجتناب حسی تفاوت قطعی دارد. نتیجه گیری: با استناد به یافته‏های بدست آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که کودکان اوتیسم الگوهای متفاوتی در پردازش حسی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‏های کلیدی، الگوی پردازش حسی، کودکان اوتیسم

عنوان انگلیسی Sensory processing patterns of autistic children from teachers’ point of view
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Objective: the aim of this research was sensory processing patterns of autistic children teachers’ point of view. Mterial & Method: this research was from descriptive type. Community included all of the student with autism aged 7-12 that studying in 2012-2013 years at school, after entrance criteria sample included 50 student, that selected by purposive sampling. The research tool was Dunn’s sensory profile school companion. This tool was completed by teacher for each student. Data were analyzed and presented with descriptive statistic. Result: the result showed that sensory processing patterns including low registration, sensation sensitivity, and sensation seeking had probable difference and sensation avoidance had definite difference in autistic children. Conclusion: based on the result autistic children had differences patterns in sensory processing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, sensory processing patterns, Autistic children

نویسندگان مقاله عباس نساییان | a nesaeyan


فرنگیس کاظمی | f kazemi


ابراهیم پیشیاره | e pishyare


ژانت هاشمی آذر | j hashemi azar


نورعلی فرخی | na farrokhi



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-380&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320273.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات