این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۶۵۳-۶۶۱
عنوان فارسی
بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم ۱۲-۷ سال از دیدگاه معلمان
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: افراد برای کارکرد مناسب در محیط و شرکت در فعالیتهای روزانه زندگی به توانایی پردازش حسی مناسب نیاز دارند. هدف از این پژوهش بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان است. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی است، جامعه هدف عبارت بود از کلیه دانش آموزان اوتیستیک 12-7 سال که در سال تحصیلی 92-91 در مدارس مربوط به دانش آموزان اوتیسم تحصیل میکردند، پس از درنظر گرفتن ملاکهای ورود به مطالعه نمونه شامل 50 دانش آموز شد که از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش نیمرخ حسی دان فرم مدرسه است که توسط معلم هر دانش آموز تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که الگوهای پردازش حسی در دانش آموزان اوتیستیک شامل مواردی مانند ثبت پایین، حساسیت حسی، حس جویی تفاوت احتمالی و اجتناب حسی تفاوت قطعی دارد. نتیجه گیری: با استناد به یافتههای بدست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کودکان اوتیسم الگوهای متفاوتی در پردازش حسی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، الگوی پردازش حسی، کودکان اوتیسم
عنوان انگلیسی
Sensory processing patterns of autistic children from teachers’ point of view
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Objective: the aim of this research was sensory processing patterns of autistic children teachers’ point of view. Mterial & Method: this research was from descriptive type. Community included all of the student with autism aged 7-12 that studying in 2012-2013 years at school, after entrance criteria sample included 50 student, that selected by purposive sampling. The research tool was Dunn’s sensory profile school companion. This tool was completed by teacher for each student. Data were analyzed and presented with descriptive statistic. Result: the result showed that sensory processing patterns including low registration, sensation sensitivity, and sensation seeking had probable difference and sensation avoidance had definite difference in autistic children. Conclusion: based on the result autistic children had differences patterns in sensory processing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Key words, sensory processing patterns, Autistic children
نویسندگان مقاله
عباس نساییان | a nesaeyan
فرنگیس کاظمی | f kazemi
ابراهیم پیشیاره | e pishyare
ژانت هاشمی آذر | j hashemi azar
نورعلی فرخی | na farrokhi
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-380&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320273.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات