این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۵۹-۱۶۵

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد بخش اورژانس بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال ۹۰
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: کیفیت ارائه خدمات در ارزشیابی بیمارستان ها مهم است و برای ارزیابی دقیق و کارا نیاز به "استاندارد" است تا با مقایسه کمی و کیفی کار با استانداردها بتوان از چگونگی شرایط موجود، مطلع و برای رفع مشکلات آن اقدام کرد. با توجه به اینکه ارتقا کیفیت ارائه خدمات در بخش فوریت ها به شناخت صحیح وضع موجود و بررسی مشکلات این بخش نیاز دارد، هدف این مطالعه بررسی عملکرد بخش اورژانس بیمارستانها می باشد. مواد و روش کار: این مطالعه بصورت توصیفی-مقطعی در سال 90 به بررسی 6 شاخص مرتبط با اورژانس در زمینه های نیروی انسانی، مسائل ساختاری، تجهیزات پزشکی و مصرفی و داروئی، تجهیزات غیر پزشکی و ایمنی، ارائه سایر خدمات پزشکی در کلیه بیمارستانهای سطح استان با استفاده از چک لیست ارزشیابی استاندارد های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخته و داده ها بوسیله نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون های تی یک نمونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: در بین بیمارستان های مورد مطالعه از امتیاز نهایی 1801، بیمارستان A امتیاز 1552، بیمارستان B امتیاز 1463، بیمارستان C امتیاز 1440، بیمارستان D امتیاز 1394، بیمارستان E امتیاز 1420، بیمارستان F امتیاز 1449 را بدست آوردند و با توجه به امتیاز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اورژانس بیمارستان A درجه یک و سایر اورژانس های بیمارستانی استان درجه دو را کسب کردند. نتیجه‌گیری: شرایط اورژانس های بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گر چه با توجه به امتیاز نهایی چک لیست های استاندارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در درجه یک و دو قرار گرفتند اما در مواردی نیاز به اصلاحات و ارتقا احساس می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه ها‌ی کلیدی، اورژانس، ارزیابی عملکرد، بیمارستان

عنوان انگلیسی Investigation into performance of emergency units of hospitals of North Khorasan University of Medical Sciences in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & objectives:Service quality is important in evaluating hospitals. For accurate evaluating, it should be a standard to compare the quality and quantity of existed status of emergency units. Promoting the quality of service in emergency unit needs accurate measuring of existed conditions and investigating the problems of this unit. The goal of this study is investigating the performance of emergency unit of hospitals. Materials and Method:This project was a descriptive –cross sectional study in 2011 which investigated six emergency indices related to human resources, structural issues, medical facilities and medicine, non-medical and security facilities and medical services in all hospitals of the province using standards of ministry of health evaluating checklist were evaluated. The data was analyzed by SPSS software and presented with descriptive statistics and single sample t-tests. Results: From total score of 1801, the studied hospitals acquired scores were as follow: hospital A 1552, hospital B 1463, Hospital C 1440, hospital D 1394, hospital E 1420 and hospital F 1449. According to these scores, hospital A was categorized in first class hospitals and the rest of hospitals were categorized in second – class. Conclusion: Although these hospitals were categorized in first and second class by final score of evaluating checklist of ministry of health care , still some promotion and upgrading is demanded.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words,Emergency , performance , hospital

نویسندگان مقاله علی وحیدی | a vahidi


معصومه ارزمانی | m arzemani


آسیه جفاکش مقدم | a jafakesh moghadam


مژده وحیدی | m vahidi


میترا هاشمی | m hashemi



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320319.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات