این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۷۰۹-۷۲۰

عنوان فارسی عوامل تاثیر گذار بر آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان : مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: آموزش بالینی از مهمترین جلوه های آموزش و یادگیری می باشد که منجر به صلاحیت بالینی فراگیران می گردد که تحت تاثیر عوامل زیادی می باشد. مطالعات متفاوت میزان تاثیر عوامل متعدد را مختلف گزارش نموده است. که این مطالعه به بررسی مرور سیستماتیک عوامل تاثیر گذار بر آموزش بالینی پرداخته است. مواد و روش کار: مطالعه به مرورسیستماتیک مقالات منتشر شده بین سال های 1371 تا 1390 پرداخته است و مراحل کار شامل جستجوی نظام مند، غربال مقالات، ارزیابی کیفیت، استخراج داده ها و آنالیز اطلاعات از پایگاههای اطلاعاتی معتبر پزشکی مثل Pubmed, SID, Iranmedex, Irandoc ,Magiran Med lib, Scholare google و بانک اطلاعاتی داخلی شامل مجلات ایرانی و جستجوی دستی با استفاده از کلید واژه های آموزش بالینی، دیدگاه دانشجویان، آموزش پرستاری، آموزش مامایی انجام شد. یافته ها: براساس نتایج، حیطه های اثر گذار بر آموزش بالینی به ترتیب شامل حیطه اهداف و برنامه ریزی آموزشی ، عملکرد مربی، تعاملات و عوامل روانی اجتماعی، امکانات ،محیط بالینی، خصوصیلت فردی دانشجو و ارزشیابی می باشد. و اکثر مربیان حیطه محیط بالینی و اکثر دانشجویان حیطه عملکرد مربی را به عنوان مهمترین حیطه اثر گذار در امر آموزش ذکر کرده اند. نتیجه گیری: با توجه به نیاز سنجی دقیق در هر حوزه و بررسی وضعیت موجود، بهترین راهکارها را جهت رسیدن به وضعیت مطلوب آموزش بالینی پیدا نموده و با همکاری مربیان، دانشجویان و افراد دخیل در بحث آموزش در جهت تحقق اهداف آموزش بالینی گام بردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effective factors on clinical education from student's and teacher's viewpoint(systematic review )
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Objectives: clinical education is one of the crucial aspects of teaching that leads to acquiring clinical qualification. Clinical education is affected by variety of factors which made us to conduct this systematic review on these factors. Material & Methods: published articles since 1992 till 2011 were systematically reviewed based on systematic search, screening, quality evaluation, collecting and analyzing data from databases such as Pubmed, Irandoc, Iranmedex, SID, Magiran, INLM, Scholar google, Med lib, and Iranian journals . The searching was done using keywords clinical education, viewpoint, Midwifery, Nursing, Student. Results: Based on results the effective factors included educational goals and plans, instructors performance, clinical environment, facilities, and students' personal characteristics. Totally there were no significant differences between instructors' and students' views on the effect of clinical education but the effect of clinical environment was mentioned more by instructors and effect of instructors' performance by students. Conclusion: due to need for more precise assessment of each factor and present condition, more efficient strategies should be sought with the help of instructors, students and other stake holders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره عباسی | z abasi


ابوالقاسم امینی | a amine


مهدی حارث آبادی | m hares abade


حسن غلامی | h gholame


سید محمد علوی نیا | s m alaave nia



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-166&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320363.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات