این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۰۷

عنوان فارسی خود ارزیابی عملکرد بیمارستانهای آموزشی شهر بجنورد بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مدل EFQM را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن به تعالی سازمانی تدوین کرده است. خودارزیابی بر اساس مدل EFQM، برای مدیران این امکان را فراهم می آورد تا بتوانند در مسیر تعالی گام برداشته، وضعیت سازمان خود را شناسایی و براساس یافته های حاصله، نسبت به بهبود وضعیت آن اقدام نمایند . مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بوده که در سال 1390 انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه این پژوهش 26 نفر از اعضای کمیته ارتقای کیفیت در بیمارستان های امام علی (ع) و امام رضا (ع) شهر بجنورد بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمان بود. داده ها با استفاده از آزمون کای دو و نیز آزمون های آماری توصیفی توسط نرم افزار SPSS16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در بیمارستانهای مورد مطالعه، معیار توانمند سازها با کسب مجموع 360 امتیاز از 500 امتیاز، 2/71 درصد از امتیاز مطلوب را به خود اختصاص داد. معیارهای نتایج با کسب مجموع 5/335 امتیاز از 500 امتیاز ممکن، 5/65 درصد از امتیاز مطلوب را کسب نمودند. میانگین امتیاز خودارزیابی بیمارستانهای مورد مطالعه در کل، 5/695 از مجموع 1000 امتیاز بود. نتیجه گیری: امتیازات داده شده توسط به شاخص ها تا حدودی غیر واقعی به نظر می رسد؛ اما با توجه به نتایج به دست آمده می توان نقاط قوت و نواحی نیازمند بهبود را در بیمارستان مشخص نمود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در بیمارستان های مورد مطالعه باید به معیارهای نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد توجه بیشتری شود و مدیران زمینه های بهبود این معیارها را در بیمارستان فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Self- Assessment Based on EFQM Excellence Model inTeaching Hospitals in Bojnurd
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Objectives: European Foundation for Quality Management has designed the EFQM Model to determine the rate of organization development and excellence and construct ways to achieve organizational excellence. Self-assessment based on EFQM model provides the opportunity for managers to move on the path to excellence Status of their organization and the findings resulting take action to improve its Material & Methods: This cross-sectional study was conducted in 2011 in Bujnord. . The research population are comprised from 28 employees Quality improvement committee in Imam Ali and Imam Reza Hospital. Data was collected by self- assessment Standard and valid questionnaire of EFQM. Date analyzed using chi – square and descriptive tests by Spss16 software. Results: In the enabling criteria this hospital has obtained a score of 360 ( of 500) :[71/2 % of the desired level]. In terms of the results criteria it has gained a score of 335/5 (of 500) [65/5 % of the desired level].As a whole, this hospital has obtained 695/5 point [of a total of score 1000]. Conclusion: Although the EFQM scores rated by hospital employees seems unrealistic to some extent, but considering the results can improved the hospital managers’ view, confirm that the people results and key performance results criteria need pay more attention to improved
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد صادقی | a sadeghi


علی حجازی | a hejazi



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-113&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات