این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۸۱، شماره ۱۰، صفحات ۷۴۰-۷۴۹
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش رواقی بر تابآوری کارکنان اتاق عمل
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
در زمینه مراقبتهای بهداشتی کارکنان اتاق عمل با توجه به ماهیت پر استرس کار آنها موضوع تابآوری از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش رواقی بر تابآوری کارکنان اتاق عمل انجام شده است.
روش بررسی:
مطالعه حاضر یک مطالعه نیمهتجربی مداخلهای از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که بین 67 نفر از کارکنان اتاق عمل شاغل در بیمارستانهای امام علی (ع) و امام حسن (ع) شهرستان بجنورد در مهر
۱۴۰۲
و بهمدت
شش
روز بهصورت آنلاین انجام شد. در این مطالعه از چکلیست جمعیتشناختی و پرسشنامه (1402) استاندارد تابآوری کانر و دیویدسون برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. مداخله آموزشی نیز با استفاده از بسته آموزش رواقی “
SeRenE
” اجرا شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از
SPSS software, version 24 (IBM SPSS, Armonk, NY, USA)
و در سطح معناداری 05/0 انجام شد.
یافتهها:
براساس نتایج نمره کل تابآوری پس از انجام آموزش رواقی (۳۱/۸
±
۰۳/۷۲) افزایش یافت و اختلاف آماری معناداری را با گروه کنترل (۱۶/۱۱
±
۰۳/۶۵) نشان داد (005/0
P=
)
. پس از آموزش رواقی نتایج نشان داد که میانگین زیر مقیاسهای تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی تحمل عاطفه منفی، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن، کنترل و نمره کل تابآوری در گروه آموزش افزایش پیدا کرد. میانگین بعد تأثیرات معنوی اگرچه پس از آموزش افزایش پیدا کرد، اما این افزایش از نظر آماری معنادار نبود (097/0=
P
).
نتیجهگیری:
یافتهها نشان میدهد که آموزش رواقی تأثیر مثبتی بر جنبههای مختلف تابآوری در بین کارکنان اتاق عمل داشته است. توصیه میشود برنامههای آموزش رواقی در آموزشهای کارکنان و مراقبین سلامت گنجانده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش رواقی، تابآوری، تکنسینهای اتاق عمل، دستیاران بیهوشی.
عنوان انگلیسی
Determining the impact of stoic resilience training on operating room staff
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
In health care, the well-being and flexibility of the operating room staff are of great importance due to the hard and stressful nature of their work. Therefore, this study was conducted to determine the effect of Stoic resilience training on the resilience of operating room staff.
Methods:
The present study was a semi-experimental pre-test-post-test intervention study with a control group. A study was conducted among 67 people operating room staff working in Imam Ali and Imam Hassan hospitals in Bojnord city in September 2023 In this research, the demographic check list and the Connor and Davidson standard resilience questionnaire were used to collect information. The educational intervention was also implemented using the “SeRenE” Stoic education package. This training package includes 4 exercises, which were used only 3 exercises per day and for 6 consecutive days (45 minutes per day) due to the resilience variable. Statistical analysis was done using SPSS version 24 and at a significance level of 0.05.
Results:
Based on the results, the total resilience score increased after the Stoic training (72.03±8.31) and showed a statistically significant difference with the control group (65.03±11.16) (P>0.05). The results showed that after Stoic training, mean of subscales of competence, trust in one’s instincts, tolerance of negative affect, positive acceptance of change and secure relationships, control as well as the total score of resilience increased in the training group. Although the mean score of spiritual influences dimension increased after the training, this increase was not statistically significant (P=0.097).
Conclusion:
The findings show that Stoic training had a positive effect on various aspects of resilience among operating room staff, whose effects are more obvious in some subscales such as trusting individual instincts, tolerance of negative emotions, and positive acceptance of change. In general, the results showed that people's resilience increased after Stoic training. It is recommended to include Stoic training programs in the training of health personnel and caregivers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
anesthesia assistant, operating room technicians, resilience, stoicism.
نویسندگان مقاله
المیرا حاجیزاده | Elmira Hajizade
Department Medical Education, School of Medicine, University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
حسین کریمی مونقی | Hossein Karimi Moonaghi
Department of Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
جمشید جمالی | Jamshid Jamali
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
هانیه مستور | Haniye Mastour
Department Medical Education, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-730&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات