این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۱
عنوان فارسی
تاثیر آموزش بر میزان تکمیل بودن پروندههای پزشکی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بجنورد در سال۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: پرونده پزشکی حاوی مطالب مهم و اساسی درباره مراقبت از بیمار در یک مرکز بهداشتی و درمانی است و شامل اطلاعات کافی برای شناسایی بیمار، تشخیص یا دلیل انجام مراقبت بهداشتی، توجیه درمان و ثبت صحیح نتایج میباشد. مواد و روش کار : مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود، که با تکمیل 9 چک لیست 3 گزینهی به بررسی کمی 9 برگ اصلی پرونده پزشکی بیماران ترخیص شده از بیمارستانهای دانشگاهی شهرستان بجنورد در سال 88 در دو نوبت قبل از آموزش و 5 ماه بعد از آموزش پرداخت. آموزش بصورت برگزاری دو دوره آموزشی با عنوان اصول صحیح مستند سازی جهت پزشکان و گروه مستند ساز (گروه پرستاری و پیرا پزشکی) انجام گرفت و 355پرونده با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده و با توجه به تعداد بیمار بستری از هریک از بیمارستانهای مورد نظر انتخاب گردید. دادهها با کمک نرم افزار SPSS 15 و با استفاده از آزمونهای تی زوجی ، آنالیز واریانس یک طرفه ، مک نمار و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین وضعیت پروندههای پزشکی قبل و بعد از آموزش در 9برگ اصلی پرونده پزشکی، افزایش داشته و اختلاف معنی داری ملاحظه شد (001/0P<)، بجز برگ آزمایش که میانگین قبل و بعد اختلاف معنی داری را نشان نداد. میزان تکمیل بودن پرونده قبل از آموزش 75% و بعد از آموزش 79% محاسبه گردید. در ارزیابی 9 برگ مورد بررسی بیشترین درصد تکمیل پرونده قبل از آموزش (45/90%) و بعد از آموزش (55/93%) مربوط به برگ گزارش دستورات پزشک بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش تاثیر مثبتی بر میزان تکمیل بودن پرونده پزشکی دارد و کلیه مراکز نیاز به آموزش در زمینه بالا بردن کیفیت مستند سازی پروندههای پزشکی بصورت منظم و مستمر دارند
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of training on the degree of completeness of medical records in the hospitals of North Khorasan University of Medical Sciences in Bojnurd
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and objectives: Medical records contain important and fundamental information about patient care in health centers and include sufficient information for identification of the patient, the diagnostic processing for the health care teams, justification of the treatment and the correct recording of the results. Materials and Methods: The present study is a semi-experimental study done through the completion of nine 3-option check-lists. It is a quantitative study of 9 major sheets of medical records of patients discharged from the university hospitals in Bojnord in 2009. This was done in two rounds, one before training and another 5 months after training. The training consisted two teaching courses titled "Correct procedures in documentation" for physicians and all others recording the documents (ie. nurses and paramedics). 355 records were classified using random sampling. Medical records were chosen from hospitals based on the number of in-patients in each hospital. Data analysis was through SPSS 15 software and using t-test, ANOVA, McNemarra and Tukey tests. Results: The average state of the medical records after training in all the 9 sheets improved significantly (P< 0.001) when compared whit before. An exception was the average laboratory test sheets which showed no significant difference. After training the Rate of complete medical records was 75% before training and 79% after training. In the evaluation of the 9 sheets under study, the highest level of completion after training was 93.55% in comparison whit before training (90.45%) the physican ΄s orders report sheet. Conclusion: The study shows a positive effect of training on the rate of medical records completeness. It seems that providing training programes for personnel will improve the quality of constant documentation of medical records.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه ارزمانی | m arzamani
تقی دولت آبادی | t doulatabadi
میترا هاشمی | m hashemi
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-212&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320482.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات