این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۶۹-۷۴
عنوان فارسی
وضعیت ارائه بازخورد به فراگیر درآموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، سال ۸۹-۸۸
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: ارائه بازخورد موثر به فراگیر در حین آموزش بالینی، یکی از شاخصهای تدریس اثربخش است. با این حال، مطالعات نشان میدهد که گاه این مرحله مهم در تدریس بالینی نادیده گرفته میشود. در پژوهش حاضر وضعیت ارائه بازخورد از سوی مربی به دانشجو در حین آموزش بالینی بررسی شده است. مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی، اطلاعات مربوط به 148 دانشجو و 26 مربی به کمک دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته خود ایفا جمعآوری شد. پرسشنامهها شامل سؤالات مربوط به اطلاعات فردی، و نیز سؤالاتی در مورد وضعیت ارائه و دریافت بازخورد در حین آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن بود. سپس دادههای مربوطه با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آزمونهای آماری تی، من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و کروسکال والیس بررسی گردید. یافتهها: بین میانگین امتیازات وضعیت بازخورد دو گروه دانشجویان و مربیان اختلاف معنا دار آماری وجود داشت (001/0>P). کلیه مربیان بیان داشتند در آموزش خود، بازخورد عملکرد ارائه کردهاند، در حالی که 35/77 % از دانشجویان اظهار کردند بازخورد دریافت نمودهاند. اکثر دانشجویان و مربیان، ارائه بازخورد را ضروری دانسته و تمایل به دریافت و ارائه بازخورد بیشتر داشتند. همچنین در دو گروه مربیان و دانشجویان، اختلاف معناداری بین امتیاز بازخورد در بعد بازخورد شفاهی و رفتاری وجود داشت. در بین موانع ارائه بازخورد در دو گروه دانشجویان و مربیان، بیشترین اولویت مربوط به "زیاد بودن تعداد دانشجو" و "تنوع و دوگانگی روشهای آموزشی اساتید" بود. نتیجه گیری: وضعیت ارائه بازخورد در آموزش بالینی، از دیدگاه مربیان و دانشجویان یکسان نبود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Feedback delivery situation and related factors in clinical education of the students & staff members’ points of view in North Khorasan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and objectives: Delivery of effective feedback is a remarkable criterion of effective teaching which is usually ignored in clinical teaching. This studywas conducted to determine the viewpoints of clinical students and educators about feedback delivery situation and related factors during their clinical experience. Material and Methods: In this cross sectional descriptive analytic study, two self administered questionnaires were given to 148 students and 26 educators who were engaged in clinical experiences at least for one semester. The questionnaires consisted of three parts: Personal characteristics, a checklist for quality of feedback provision and related factors. The data were analized using SPSS version 16 with t-test, MannWithney, Spearmann and Kruskal–Wallis. Results: There was a significant difference between the two viewpoints of the groups about feedback situation scores. All educators stated that they delivered feedback to their students while 23.65% of students stated that they didn’t receive any feedback. The majority of the two groups stated that feedback provision is necessary and expressed their willingness to increase its quantity.Moreover there was a significant difference between scores given to oral and behavioral feedback delivery by two groups. Common feedback failiure as viewed by the two groups included: "too many students "and "different style of learning". Conclusion: The viewpoints of clinical students and educators about feedback delivery situation in clinical education were not the same.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ویدا طیبی | v tayebi
حمید توکلی قوچانی | h tavakoli
محمدرضا آرمات | mr armat
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-221&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320491.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات