این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۳-۱۸

عنوان فارسی مقایسه تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و پمفلت بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستا نهای شهرستان مانه و سملقان در مورد بیماری ایدز
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: پاندمی ایدز یکی از مصائب بشری می باشد. افزایش آگاهی بوسیله روشهای آموزشی مناسب می تواند نقش موثری در پیشگیری از این بیماری داشته باشد. هدف از این تحقیق مقایسه دو روش آموزشی سخنرانی و پمفلت بر میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مانه و سملقان در مورد بیماری ایدز در سال 1388 بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1388 بر روی 394 نفر انجام شد، نمونه ها به سه گروه شاهد، پمفلت و سخنرانی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای دسته بندی شدند. سپس آگاهی و نگرش آن ها قبل و بعد از مداخله مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت داد هها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS16 و آزمون های تی زوجی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد قبل از مداخله سه گروه مورد بررسی تفاوتی در آگاهی و نگرش نداشتند ولی در مرحله پس از آزمون سه گروه تفاوت معنی داری از نظرآگاهی ( 001 / P < 0 ) و نگرش ( 01 / P=0 ) داشتند. همچنین در گروه پمفلت، آموزش تاثیری بر آگاهی ( 36 / P=0 ) و نگرش ( 16 / P=0 ) نداشته است در حالی که در گروه سخنرانی آموزش تاثیر مثبت و معنی داری بر آگاهی و نگرش دانش آموزان داشت ( 001 / .(P< 0 نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید روش آموزشی سخنرانی، روش موثرتری در مقایسه با روش آموزشی پمفلت و عدم مداخله آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش دانش آموزان نسبت به ایدز می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آگاهی، آموزش، ایدز، پمفلت، سخنرانی، نگرش

عنوان انگلیسی A comparision betwaen lecture and pamphlet teaching methods on knowledge and attitude of high school students about HIV infection in Maneh & Semelghan
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Objective: One of the serious challenges in human societies is the pandemy of AIDS therefore, raising people’s awareness of AIDS may be an effective preventive measure against this disease. The aim of the present research was to compare the two teaching methods of lecturing and the provision of pamphlets on the knowledge and attitude of high school students in the city of Mane & Semelghan with regard to AIDS. The study was performed in 2010. Material & Method: This is a Quasi-experimental study that was conducted on 394 students. Subjects were divided into three groups of control, pamphlet and lecture through sampling methods of multi stages. The students’ knowledge and attitude were measured before and after intervention. Data was collected through questionnaires and was analysed by SPSS 16. The statistical methods of Paired t-test and Analysis of Variance was used to analyze the data. Results: Findings showed no significant difference between the three groups in knowledge and attitude before intervention. On the other hand, after the intervention there was a significant difference between the three groups (P < 0.001 & p=0.01 for knowledge and attitude respectively). The pamphlet method had no significant effect on knowledge (P =0.36) and attitude (P =0.16) of the students, while teaching by lecture had a significant positive effect on students' knowledge and attitude (P< 0.001). Conclusion: the data of this study show that the use of lectures as an educational method is more effective than the pamphlet method for improving knowledge and attitiude in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حمید حسینی | s h hosseini


حمیدرضا شرکای | h r shoraka


حسین لشکردوست | h lashkardoost


رضوان رجب زاده | r rajabzadeh


علی خاکشور | a khakshour



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-430&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320495.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات