این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۴۴۳-۴۶۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر ناامیدی و بی‌لذتی دانشجویان مبتلا به افسردگی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اساس پروتکل درمانی آرون تی بک، بر ناامیدی و بی‌لذتی در دانشجویان مبتلا به افسردگی بود. روش: پژوهش حاضر با روش کارآزمایی بالینی تصادفی با دو گروه آزمایش و گواه، در مرکز فوق تخصصی مغزواعصاب الومینا انجام شد. ابتدا مراجعه‌کنندگان با مصاحبۀ تشخیصی بالینی و استفاده از آزمون افسردگی بک(نمرات بالاتر از 20) به صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و گواه قرار داده شدند و همزمان آزمون ناامیدی بک و آزمون بی‌لذتی اسنیس- همیلتون از آنان گرفته شد. پس از طول درمان، مجدد هر سه آزمون گرفته شد و با آزمون اف. تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بررسی میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه آزمایشی و گواه در سه متغیّر سطح افسردگی، ناامیدی و بی‌لذتی، نشان دادکه سطح کلی افسردگی و ناامیدی کاهش یافته، ولی احساس بی‌لذتی در سطح معنادار کاهش نداشته است. نتیجه‌گیری: در دانشجویان افسرده‌ای که علامت ناامیدی شدید است، با توجه به اینکه ناامیدی پیش‌بین خودکشی و از علامتهای کلیدی افسردگی است، درمان شناختی- رفتاری بر اساس مدل بک، اثربخش و مفید می‌باشد. این درمان در کاهش علامت بی‌لذتی در افسرده‌ها نیز مؤثر است، اما نه به اندازۀ ناامیدی. سطح کلی افسردگی دانشجویان افسرده‌ای که با این روش درمان شده‌اند، بهتر شده است؛ ولی با وجود بهبود کلی و افزایش خلق، علامت بی‌لذتی تا حدودی در آنها وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، درمان شناختی- رفتاری، ناامیدی، بی‌لذتی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Efficacy of Cognitive- Behavior Therapy on Hopelessness and Pleasure Scale of Depressed Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of this study is to determine the Efficacy of Cognitive- Behavior Therapy on depressed and hopeless students based on Aaron T.Beck treatment protocol. Method: The method of the present survey is clinical randomly selected with two test and control groups. The patients were selected through clinical cognitive interviews and Beck depression test (scores higher than 20) randomly in two test and control groups and at the same time Beck hopelessness test and the Snaith Hamilton Pleasure Scale were performed .after the treatment period the same three tests were repeated and analyzed with F. test. Results: The average result of pre- test and post-test in two test and control groups and in three variables (depression level, hopelessness and sadness) indicates a reduction in the level of depression and hopelessness. On the other hand the result indicates no significant reduction in the level of sadness. Conclusion: The results of analysis indicate the Efficacy of Cognitive- Behavior Therapy on depressed and hopeless students based on Aaron T.Beck treatment model. The treatment is also efficient in reducing the sadness of depressed students (but not as much as hopelessness factor).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفر محرمی |
کاندیدای دکترای تخصصی روان شناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

ناصر صبحی قراملکی | sobhi gharamaleki
دکترای تخصصی روان شناسی، دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

عباس ابولقاسمی |
دکترای تخصصی روان شناسی، استاد گروه روان شناسی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات