این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش در سلامت روانشناختی
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تدوین و آزمون مدل علی گرایش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبکهای دلبستگی ناایمن با میانجیگری سبکهای مقابلهای
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر
بررسی مدل پیش
بینی گرایش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبکهای دلبستگی ناایمن با میانجیگری سبکهای مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود
.
جامعه
ی آماری در این پژوهش شامل
دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور قم در سال 1400 بودند
که از بین آنها تعداد 285 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس برگزیده شدند.
ابزار پژوهش شامل
پرسشنامه سبک های دلبستگی تجدید نظر شده (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه سبک های مقابله ای (لازاروس و فولکمن، 1980) و مقیاس گرایش به اعتیاد (وید و بوپر، 1992) بودند .
نتایج آزمون مدل مفهومی نشان داد شاخص
های برازش مدل پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
سبک دلبستگی ناایمن و گرایش به مصرف مواد رابطه مستقیم و معنادار داشتند (
P≤0/005
). همچنین سبک دلبستگی ناایمن از طریق سبک های مقابله ای تاثیرات غیرمستقیم معناداری بر گرایش به مصرف مواد دانشجویان داشت (
P≤0/005
). پژوهش حاضر به نقش برجسته سبک های دلبستگی بر گرایش به مصرف مواد در دانشجویان اشاره دارد، از همین رو می توان گفت که لازمه کاهش گرایش به مواد در بین دانشجویان تغییر در سبک های دلبستگی آنها می باشد تا به این واسطه کیفیت روابط اجتماعی آنها بهبود یافته و عزت نفس از دست رفته را دوباره باز یابند و بتوانند با برگزیدن سبک های مقابله ای مثبت در هنگام مواجهه با مشکلات تصمیمات معقول تری اتخاذ نمایند .
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک دلبستگی ناایمن، سبک های مقابله ای، گرایش به اعتیاد، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Development and testing of the causal model of students' tendency towards addiction based on insecure attachment styles with the mediation of coping styles
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the prediction model of students' addiction tendency based on insecure attachment styles with the mediation of coping styles. The research method was descriptive and structural equation modeling. The statistical population in this study included undergraduate students of Payam Noor Qom University in 1400, from whom 285 people were selected as a sample using a non-probability sampling method. The research tools included the Revised Attachment Styles Questionnaire (Collins and Reed, 1990), Coping Styles Questionnaire (Lazarus and Folkman, 1980) and Addiction Tendency Scale (Wade and Bopper, 1992). The results of the conceptual model test showed that the fit indices of the research model are in a favorable condition. Insecure attachment style and tendency to use drugs had a direct and significant relationship (P≤0.005). Also, insecure attachment style through coping styles had significant indirect effects on students' tendency to use drugs (P≤0.005). The current research points to the prominent role of attachment styles on the tendency to use drugs in students, therefore it can be said that the requirement to reduce the tendency to use drugs among students is to change their attachment styles in order to improve the quality of their social relationships. find and regain lost self-esteem and be able to make more reasonable decisions by choosing positive coping styles when facing problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Insecure attachment style, coping styles, addiction tendency, students
نویسندگان مقاله
حجت الله محمدزاده |
علیرضا آقایوسفی | alireza agayousefi
عماد یوسفی | emad yousefi
نشانی اینترنتی
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5350-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات