این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۹-۳۳
عنوان فارسی
تحلیل جایگاه رسانههای اطلاعاتیـ ارتباطی سنتی و جدید در مشارکت حداکثری مردم
چکیده فارسی مقاله
با پیشرفت و توسعه رسانههای ارتباطی و الکترونیکی، بسیاری از مباحث علمی در حوزه سیاست و مشارکت دستخوش دگرگونی شده و مفاهیمی همچون، دموکراسی الکترونیکی در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر رسانههای سنتی و جدید بر مشارکت مردم در امر انتخابات بوده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفیـ تحلیلی است. در این تحقیق، مشارکت مردم در دو بعد رسانههای سنتی و جدید مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل 175 نفر ازدستاندرکاران انتخابات کشور، ازجمله احزاب و گروههای سیاسی، روزنامهنگاران، استانداران، فرمانداران و مسئولان ستادهای انتخاباتی در دورههای انتخاباتی مختلف در استان تهران بوده است. نتایج نشان میدهد، امکاناتی نظیر پیامکهای تلفن همراه، تبلیغات اینترنتی و ماهوارهای، رأیگیری و نظرسنجی الکترونیکی، سیاستگذاری و قانونگذاری الکترونیکی، افراد یک ملت را به سرعت از تحولات کشور خود آگاه میکند و با بالا بردن آگاهی و درک سیاسی، زمینه مشارکت حداکثری شهروندان را از تمام نقاط کشور فراهم میآورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباطات، دموکراسی، دموکراسی الکترونیکی، رسانه، فضای سایبر،
عنوان انگلیسی
Analyzing the Position of Conventional and Modern Information-Communication Media in Utmost Public Participation
چکیده انگلیسی مقاله
As technological advances continue to affect communicative and electronic media, most of the academic discussions on politics and social participation have undergone changes, and such concepts as electronic democracy has become the core of the related research. The present study aims to examine the impacts of conventional and new media on people’s turn-out in general elections. The research methodology in this study is descriptive-analytical. Public turn-out in general elections has been examined in terms of both old and new media. The subjects in this research consisted of 175 officials in charge of holding general elections, including individuals from different political parties and groups, journalists, provincial governor-generals, governors and head of constituents related to various elections in Tehran province over last years. The findings show that such tools as SMS, Internet and satellite advertisement, electronic voting and survey, electronic policy-making and legislating raise public awareness towards the country’s developments, bringing about a rise in the nation’s political understanding and paving the way for citizens’ utmost participation in elections.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا احمدی پور |
دکترای جغرافیای سیاسی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
طهمورث حیدری موصلو |
کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سلمان انصاری زاده |
دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23681_4929d2712330c83fcbcbd3ed2a0fa451.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320743.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات