این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۹۱-۱۱۷

عنوان فارسی رابطه کاربرد رسانه‌های جدید با انتظارات مخاطبان از تلویزیون ملی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، که به روش پیمایشی انجام شده است، تبیین رابطه میان میزان و نحوه استفاده مخاطبان از رسانه‌های جدید با انتظارات آنان از تلویزیون ملی با توجه به ویژگی‌های فردی، اجتماعی‌ـ اقتصادی و دینی‌ـ فرهنگی آنان است. به این منظور 832 نفر از جوانان شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند ‌مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون چند‌گانه مورد پردازش قرار‌گرفتند.یافته‌های تحقیق نشان دادند، هرچه مخاطبان دارای سطح تحصیلات بالاتر و مطالعه و پایبندی بیشتر به دستورات دینی باشند، نیاز آنان به استفاده از برنامه‌های تلویزیون کاهش می‌یابد و به دلیل افزایش انتظارات‌ از تلویزیون، ‌نیاز‌هایشان به طور کامل برآورده نمی‌شود. در نتیجه، نسبت به سایر گروه‌ها رضایت کمتری از برنامه‌های تلویزیون دارند. همچنین با افزایش میزان استفاده کاربران از اینترنت، انتظارات‌ آنها از تلویزیون کاهش می‌یابد و برای رفع نیازهای رسانه‌ای خود، از برنامه‌های تلویزیونی، استفاده کمتری می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between New Media and Audience Expectation of National Media
چکیده انگلیسی مقاله The present research, carried out through a survey, clarifies the relationship between the level and howness of audience new media consumption with the audience expectation from national television, given their personal, social-economic, religious and cultural characteristics. Some 832 young people from Tehran were selected using multistage cluster sampling and the research data were processed using the statistical methods such as Pearson correlation, analysis of variance and multiple regression. The findings show that the more educated and religious people are, the more their need to use television programs reduces and because of their high expectations of television, their needs are not satisfied fully. Thus, this group are less satisfied with the television programs compared to other groups. In addition, as the Internet use increases, their expectations of television decreases, i.e. their use of television programs to satisfy their need falls dramatically.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهیلا چگینی |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سید محمد مهدی زاده | seyed mohammad
دکترای علوم ارتباطات، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حسینعلی افخمی |
دکترای علوم ارتباطات، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رحمان سعیدی |
دکترای علوم ارتباطات، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23687_2583cd89490c77a9a481b3a950f57f3d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320746.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات