این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۱۱۹-۱۴۶
عنوان فارسی
رسانه و برسازی هویت اجتماعی پسامدرن
چکیده فارسی مقاله
بر اساس دیدگاه کنش متقابل نمادین و ساختیابی گیدنز، هویت، امری ساخته شده است که برساخته شدن آن در بستری اجتماعی و با تفسیرهای افراد، قابل بررسی است. در مقاله حاضر، با استفاده از روش اسنادی و در چارچوب این نظریهها به دگرسازی در شکل هویت اجتماعی در دوره پسامدرنیته (که تحت تأثیر رسانههاست) پرداخته و اشاره شده است که در شرایط حاصل از نبود قطعیت پسامدرنیته، هم نقش و ساختار رسانهها دچار دگرگونی شده و هم مبانی مرتبط با هویت اجتماعی تغییر یافته است. همچنین در این فرایند، رسانههای جمعی با تأکید بر تنوع و تغییر و کثرت سبکهای اجتماعی، نوعی هویت مصرفی و سیال را به وجود آوردهاند. در ادامه، رویکردی انتقادی به رسانه مطرح شده است که بر اساس آن رسانهها انعطافپذیری انسان را از او گرفته و او را به سطح انسانی تک بعدی (مصرفکننده) و بسیار منفعل تنزل دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Media and Building Post-Modern Social Identity
چکیده انگلیسی مقاله
According to Giddens’ symbolic interaction theory and his structuration theory, identity is a constructed entity, subject to evaluation by individuals within a social context. Drawing on these theories and using a documentary methodology, the present article examines transformation of social identity in post-modern era (which is under the influence of media) and points out that in a context suffering lack of post-modern uncertainty, both the role and structure of media is subject to transformation, and principles related to social identity have changed. In this process, also, mass media have created some kind of fluid consumption identity through focusing on diversity and fragmentation of social styles. The article, finally, proposes a critical approach to media based on which media kill human flexibility and degrade him to a passive single-dimensional entity (consumer).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید جواد امام جمعه زاده | seyed javad
دکترای علوم سیاسی، استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
رضا محمود اوغلی |
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23688_e58e6c24de11c5f52d5c7e6de8b455c6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320747.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات