این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۸، شماره ۶۶، صفحات ۱۴۹-۱۷۶
عنوان فارسی
مدیریت رسانهای بحران؛ رویکردی پیشگیرانه
چکیده فارسی مقاله
توانایی بالقوه رسانهها در رهبری افکار عمومی تنها در سایه مدیریت صحیح در آنها و بر آنهاست که میتواند به صورت بالفعل درآید. بحران در صورت فقدان مدیریت صحیح میتواند آسیبهای غیرقابل جبرانی پدید آورد. با توجه به این واقعیت، بررسی نقش و کارکرد رسانهها در فرایند مدیریت بحران، بسیار حایز اهمیت است. از آنجا که درخصوص نقش رسانهها در هنگام وقوع بحران و پس از آن بررسیهای زیادی صورت گرفته است، در مقاله حاضر، با رویکردی پیشگیرانه، به بررسی نقش رسانههای جمعی در مرحله پیش از وقوع بحران پرداخته شده است. پیشبینی زود هنگام بحران، تلاش برای پیشگیری از وقوع یا کاهش آثار منفی آن و آمادهسازی جامعه برای مقابله مؤثر، از مهمترین وظایفی است که رسانههای جمعی پیش از وقوع بحران، بر عهده دارند. سازمان صداوسیما با اتخاذ رویکردی پیشگیرانه و با استفاده از مدل پروانهای نقش رسانهها در مدیریت بحران، میتواند از طریق رصد و پایش محیط، آموزش و هدایت افکار عمومی، اطلاعرسانی و ایجاد همبستگی ملی، به مقابله پیشگیرانه با بحران بپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه ملی، مدل پروانهای، مدیریت بحران، مدیریت رسانه،
عنوان انگلیسی
In Supporting Iran’s Media Crisis Management: a Preventive Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Media potentials in leading public opinions could be realized only through a proper management. In the absence of an appropriate management, crisis could lead to irrecoverable damage. Given this, examining the role and function of media in crisis management is of paramount significance. Since there is a remarkable literature on the role of media at the time of a crisis, the present article employs a preventive approach to examine the role of mass media in the stage before a crisis occurs. Predicting a crisis in time, taking action to prevent it or to decrease its consequences as well as preparing the society to face it, are among the most important tasks mass media should assume before the occurrence of a crisis. IRIB could adopt a preventive approach and employ the butterfly pattern of media role in crisis management and take a number of other measures including scanning the environment, training and leading public opinions, informing people and creating national solidarity to face crises in advance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیاوش صلواتیان |
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات و مدرس دانشکده صداوسیما
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
طاهر روشندل اربطانی | roshandel arbatani
دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23679_3cf2ea3a5824d16951a7f6f31442ba6c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320755.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات