این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۸، شماره ۶۶، صفحات ۱۷۷-۲۰۸

عنوان فارسی بررسی مسئولیت اجتماعی سازمانی در رسانه ملی
چکیده فارسی مقاله رسانه ملی در کشور ما به عنوان دانشگاهی عمومی وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی، آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی را بر عهده دارد و در میان رسانه‌های مختلف نقشی بی بدیل ایفا می‌کند و همچنین در توسعه پایدار جامعه سهم به سزایی دارد. رسانه ملی، ذی‌نفعان متعددی از‌جمله نظام اسلامی و حاکمیت، مخاطبان برنامه‌ها، کارمندان سازمان صدا‌و‌سیما، احزاب سیاسی و دولت دارد که لازم است الگویی مناسب برای پاسخ‌دهی متوازن به آنها فراهم شود؛ این الگو، برگرفته از مسئولیت‌های اجتماعی رسانه ملی است. در این مقاله، ضمن شناسایی ذی‌نفعان رسانه ملی و سپس رتبه‌بندی آنها بر اساس روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره، وضعیت رسانه ملی در اغنای متوازن نیازهای ذی‌نفعان بر اساس مؤلفه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان سنجیده شده است و برای این مهم، از آزمون‌های آماری، آزمون فرض میانگین و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عملکرد رسانه ملی در شاخص‌های مسئولیت اجتماعی سازمان متناسب با شأن و جایگاه ذی‌نفعان صورت گرفته اما رضایت برخی گروه‌های ذی‌نفع مانند احزاب سیاسی و کارکنان ضعیف سنجیده شده است. به این ترتیب، برای نیل به الگوی متوازن پاسخدهی به ذی‌نفعان نیازبه ارتقای عملکرد اجتماعی رسانه ملی در این حوزه‌هاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذی‌نفعان، رسانه ملی، مسئولیت اجتماعی سازمان،

عنوان انگلیسی Examining Organizational Social Responsibility in National Media
چکیده انگلیسی مقاله National media in Iran as a public university is tasked with channeling information, public training and developing new components for culture as it plays a key role in the world as well as in the society sustainable development. National Media benefits several entities including the government and Islamic Revolution, audiences, IRIB employees and political parties. It is necessary to offer an appropriate pattern for balanced responding to all these entities. Such a pattern stems from the social responsibilities of the National Media. This article identifies the National Media beneficiaries and classifies them based on multiple-scaled decision-making methods, and then evaluates the status of National Media based on the beneficiaries’ balanced needs using the organization social responsibilities components. It employs statistical tests, T-test and Spearman rank coefficient test. The findings indicate that National Media performance in light of the organization social responsibility indicators matches the status of the beneficiaries. However, the satisfaction of some of the beneficiaries like political parties and employees is evaluated as weak. Thus, to reach a balanced pattern for responding to the beneficiaries, the National Media social performance needs to be boosted.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر مشبکی |
دکترای مدیریت، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حسین بختیاری |
دانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23680_31e1eebeae5bfb69c64dbbd63069ad84.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320756.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات