این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۷، شماره ۶۴، صفحات ۱۰۵-۱۳۱
عنوان فارسی
آسیبشناسی برنامههای ورزشی تلویزیون از نظر نحوه پرداختن به ناهنجاریهای رفتار تماشاگران فوتبال
چکیده فارسی مقاله
رفتارهای نابهنجار و خشونتآمیز تماشاگران فوتبال یکی از معضلات پیش روی این ورزش پرطرفدار است که افزون بر زیانهای اقتصادی، به لحاظ فرهنگیـ اجتماعی و سیاسی نیز منشأ برخی آسیبهاست. رسانهها و بویژه تلویزیون، به عنوان یکی از مهمترین منابع شکل دادن به ذهنیت تماشاگران پیش از ورود به ورزشگاه، نقش مؤثری در کنترل یا دامن زدن به رفتارهای نابهنجار تماشاگران در بازیهای حساس ـ نظیر بازیهای شهرآورد ـ دارند. بر این اساس، مقاله حاضر، به بررسی عملکرد برنامههای ورزشی هفتگی تلویزیون قبل و بعد از شهرآوردهای شصتویکم و شصتوسوم استقلال و پرسپولیس از این منظر پرداخته است. بر اساس نتایج به دست آمده این برنامهها، نه تنها توجه کافی به مسئله فرهنگسازی در خصوص رفتار مناسب تماشاگران فوتبال در ورزشگاهها نداشتهاند، بلکه در برخی موارد با پرداختن به حاشیههایی نظیر اشتباههای داوری در بازیهای گذشته یکی از تیمهای حاضر در شهرآورد، مصاحبههای جنجالی و تحریککننده با بازیکنان و مربیان تیمها، پیشبینی قطعی نتیجه بازی به نفع یکی از تیمها و طرح و گسترش شایعات، تماشاگران را با ذهنیتی منفی به ورزشگاه میفرستادهاند و به رفتارهای خشونتآمیز آنان در حین تماشای بازی و بعد از آن دامن زدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Pathology of TV Sports Programs in Terms of Addressing Soccer Fans' Abnormal Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
Abnormal and violent behaviors on part of soccer fans are one of the problems inflicting this popular sport which brings about financial, cultural, social and political losses as well as other damages. The performance of media, particularly television, as one of the most important source of shaping the fans' minds before entering the stadiums, has a key role in controlling or adding fuel to the abnormal behaviors of the fans during sensitive matches – e.g. a derby match. The present article aims to study the performance of the TV weekly sports programs before and after the 61st and 63rd derby match between Istiqlal and Perspolis teams from this aspect. The research shows that such programs not only don't they pay sufficient attention to culture-building in terms of fans' behaviors in the stadiums, but also they add fuel to such behaviors and send the fans with a negative mind to the stadiums by addressing the referee mistakes in the previous matches of one of the involving teams, conducting controversial and stimulating interviews with players and coaches, predicting the result of the match and declaring one of the two teams as the winner as well as spreading rumors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Soccer, Fans, Players, TV Sports Program
نویسندگان مقاله
محمد فتحی نیا |
دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23803_a68561517b2b4c11e9664013354682c3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320761.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات