این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۷، شماره ۶۳، صفحات ۱۱۵-۱۴۳
عنوان فارسی
بازنمایی فرهنگی در مجلات عامه پسند بررسی تحول گفتمان فرهنگی در مجلات عامه پسند مطالعه موردی سالهای ۸۵ ـ ۷۵ـ ۶۵
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه وضعیت بازنمایی و سیر تحولات گفتمان فرهنگی مجلات عامه پسند دهههای 60، 70 و 80 بوده است. بر این اساس با به کارگیری تلفیقی از روشهای کمی و کیفی، مانند تحلیل محتوا و نشانهشناسی سعی شده است به پرسشهای مهمی درباره ساختار روایی و زیباییشناختی، گرایشهای خرده فرهنگی و ارزشهای بازنمود شده در مجلات عامه پسند، پاسخ داده شود. برای این منظور، 144 شماره از 6 مجله جوانان امروز، زن روز، خانواده، روزهای زندگی، همشهری جوان و دختران مورد تحلیل محتوا قرار گرفت.همچنین در کنار تحلیل محتوا، روی جلد 52 شماره از همین مجلات در سالهای مورد مطالعه، با کمک روش نشانهشناسی تصویری، بررسی شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، مجلات عامه پسند در بازنمایی فرهنگی دچار نوعی آشفتگی بودهاند که میتوان آن را وضعیت فرهنگی از هم گسیخته خواند، به گونهای که مدام در میان بازنمایی مؤلفههای فرهنگی عامه پسند و سبک زندگی از یک طرف و مؤلفههای فرهنگی نظام معیار و فرهنگ بومی و محلی از طرف دیگر، در حرکت هستند و همین امر تحلیل نظام هویتی آنها را دشوار میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Cultural Representation in Yellow Magazines: A Review of Cultural Discourse Change (A case Study in 1365, 1375 and 1385)
چکیده انگلیسی مقاله
The present article aims to compare the status of representation and the flow of cultural discourse in yellow magazines in the time span of decades of 1360, 1370 and 1380 Based on this, the study employs a combination of qualitative and quantitative methods such as content analysis and semiotics, to answer such significant questions as understanding narrative and aesthetics, sub-cultural propensities and represented values in yellow magazines. To this aim, the study carries out content analysis on 144 issues of the 6 following yellow magazines: Javanan Emrouz (Today's youths), Zane Ruz (Today's woman), Khanevadeh (Family), Ruzhaye Zendagi (Life's Days), Hamshahri Javan (Young Fellow Citizen) and Dokhtaran (Girls). Beside the content analysis, the study also examines the cover of 52 volumes of the aforementioned magazines during the given period using picture semiotics methodology. The research findings show that yellow magazines usually are confused in representing culture, which could be called a cultural schizophrenia. In other words, these magazines keeps fluctuating between representing popular components of the culture and life style on the one hand, and standard components of the culture and local culture on the other. For the same token, analyzing identity becomes very difficult for researchers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اصغر کیا | ali asghar
دکترای علوم ارتباطات، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نادر منصور کیایی | mansour kiaei
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23791_c2aee298735761f74ca9b2d1a6a8ad39.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320767.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات