این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۷، شماره ۶۳، صفحات ۱۴۵-۱۶۷

عنوان فارسی رادیو و برنامه‌ریزی گفتمانی
چکیده فارسی مقاله امروزه برنامه‌ریز‌ی برای تبدیل چشم‌اندازها و شعارهای منتخب شبکه‌های رادیویی به طرح برنامه و سپس برنامه‌سازی، به ‌عنوان مسئله‌ای جدی وگاه مبهم، پیش روی مدیران و برنامه‌ریزان این رسانه قرار گرفته است. زیرا روش‌های سنتی و تجربی اتخاذ شده در این زمینه از نواقص و ضعف‌هایی چون ایستا ‌بودن یا فقدان جامعیت رنج می‌برند.بنابراین هدف این مقاله تحلیل اصول و شرایط برنامه‌ریزی برای شبکه‌های رادیویی و طرح استفاده از فرایند معکوس تحلیل گفتمانی به عنوان روشی نوین برای حل مسئله یاد شده است. بر این اساس کوشش شده است با بیان ارکان اصلی برنامه‌ریزی رادیویی شامل توجه به نظام اجتماعی، ویژگی‌های رسانه رادیو و مأموریت شبکه‌ای و همچنین شرح اصول نظریه‌های گفتمانی و نیز مراحل فرایند تحلیل گفتمان و مرور اجمالی انواع و سطوح آن، شناسایی و درک بهتری از مبانی نظری و مفاهیم مرتبط با موضوع صورت گیرد و در نهایت، مدلی معکوس (از گفتمان تا متن) به منظور برنامه‌ریزی محتوایی رادیویی، تبیین شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ریزی، تحلیل گفتمان، رادیو، گفتمان، نظام اجتماعی،

عنوان انگلیسی Radio and Discourse Planning
چکیده انگلیسی مقاله Today, planning to turn outlooks and chosen mottos of radio channels into plans and then programs is of concern as a serious and obscure issue for media managers and planners. The reason is that traditional and experimental methodologies suffer such faults and shortcomings as being static or lacking integrity. Therefore, the present article aims to analyze principles and conditions for planning in radio channels, and suggest employing a reverse method in discourse analysis as a new method for solving the aforementioned problem. So, the article tries to give a better understanding of theoretical concepts and principles of the field by putting forward the principles of radio planning, e.g. paying attention to social system, radio attributes and channel mission, and explaining discourse theories as well as discourse analysis steps and reviewing them all. It finally explains a reverse model (from discourse to text) for planning radio content planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالکریم خیامی |
دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم

حسن بشیر |
دکترای فرهنگ و ارتباطات، استادیار دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23792_b4be6227f48130a3a9c68494de141641.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320768.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات