این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۷، شماره ۶۳، صفحات ۱۶۹-۱۹۵

عنوان فارسی حقوق مصاحبه‌شوندگان در رسانه‌های عمومی
چکیده فارسی مقاله بخش مهمی از برنامه‌های رسانه‌ای، مصاحبه‌هایی است که با اشخاص مختلف، از گروه‌های مختلف انجام می‌گیرد. بدون شک، مصاحبه‌شوندگان از حقوقی برخوردارند که از جانب رسانه‌ها باید رعایت شود. در این مقاله، مهم‌ترین حقوق مصاحبه‌شوندگان مورد بررسی قرار گرفته است. آزادی در انجام مصاحبه، شامل حق اعلام‌‌ رضایت در شروع و ادامه مصاحبه؛ رعایت حریم خصوصی مصاحبه‌شونده در قالب حق افشا نشدن هویت یا پخش نشدن صدا، تصویر و سایر اطلاعات مربوط به هویت؛ حق مالکیت فکری بر مصاحبه در قالب حق فروش محتوای آن، حق اصلاح، سانسور و جلوگیری از پخش قسمت‌هایی از مصاحبه؛ و در نهایت، بحث استناد قضایی به محتوای مصاحبه از‌جمله این حقوق است. البته ضمانت اجرای برخورداری از کلیه این حقوق، «حق اعلام حقوق مصاحبه‌شونده» است.انتظار می‌رود، خلأ‌ها و نواقصی که از نظر قانونی و همچنین از نظر رویه عملی رسانه‌ای، در رسانه‌های عمومی وجود دارد با وضع قوانین خاص ناظر بر عملکرد رسانه‌ای و هم‌‌زمان، پایبندی عملی ارباب رسانه‌ها به موازین دینی و اخلاق حرفه‌ای، تا حدود زیادی کاهش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Rights of Interviewees in Mass Media
چکیده انگلیسی مقاله One of the important sections of media programs is the interviews which are given to different individuals from various groups. Undoubtedly, the interviewees have some rights that media should observe. The present article aims to look into the rights of interviewees. Some of these rights are as following: Freedom to take an interview, including the right to express readiness to start the interview and going on with the interview; avoiding violation of interviewee's privacy, including not disclosing his identity through releasing voice, image and other personal information; the right to dominate the interview in terms of copyright, the right to sell the content, the right to censorship and the right to prevent the release of some parts of the interview; and finally the right to use the contents as legal documents. The right of "announcing the rights of the interviewee" is a guarantee and a prerequisite to observing the abovementioned rights. Given laws and regulations as well as media common trends and practice, it is expected that various shortcomings and faults pestering mass media would be removed through levying certain regulations monitoring media performance as well as through commitment to religious principles and professional moralities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی مراد حیدری | ali morad
دکترای حقوق، جزا و جرم شناسی استادیار دانشگاه حضرت معصومه س و عضو شورای علمی گروه فقه و حقوق ارتباطات پژوهشکده باقرالعلوم ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حضرت معصومه (Hazrat e masoumeh university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23793_f3ba965f4918d7bf696734082fe13d78.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات