این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۷، شماره ۶۲، صفحات ۳۱-۴۹

عنوان فارسی رسانه، هویت و الگوی مصرف: رویکرد نظری
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر که به شیوه اسنادی صورت گرفته، مطالعه و بررسی ارتباط بین دو متغیر «رسانه» و «الگوی رفتار مصرفی کنشگران/ مخاطبان» در جامعه است. در این خصوص باید به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که آیا رسانه‌ها صرفاً بازتاب‌دهنده نیازهای مخاطبان خود هستند یا نقشی تعیین‌کننده در تولید و بازتولید این نیازها دارند؟ در مقابل، نیازهای مخاطبان چگونه محتوای رسانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ در مقاله حاضر، تلاش شده است ضمن نقد و بررسی رویکردهای نظری موجود در باب تأثیر رسانه بر الگوی مصرفی کنشگران/ مخاطبان، مدل تحلیلی متفاوتی بر مبنای نظریه سازه‌انگاری ارائه شود که بر اساس آن، رفتار مصرفی کنشگران، مبتنی بر برداشتی است که از «هویت» خود دارند. به عبارت دیگر، افراد با توجه به تعریفی که از موقعیت و هویت اجتماعی خود دارند، سبک مصرفی خاصی را متناسب با آن برمی‌گزینند، و در این میان، «رسانه» در تعریف این موقعیت و صورت‌بندی آن هویت، نقشی اساسی ایفا می‌کند. بنابراین در مدل ارائه شده برای تبیین رابطه «هویت»، «رسانه» و «الگوی مصرف» این سه عامل در مثلثی تعاملی قرار می‌گیرند که هر یک از اضلاع آن، همزمان، مقوم دو ضلع دیگر و متأثر از آنهاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Media, Identity and Pattern of Consumption: a Theoretical Approach
چکیده انگلیسی مقاله The present descriptive research aims to examine the relationship between the two variables of “media” and “audience/actors pattern of consumption” in the society. To this aim, the study answers a number of questions including: Do media merely reflect the audience’s needs or do they play a key role in production and reproduction of these needs? On the other hand, how do the audience’s needs affect the media content? Reviewing the existing theoretical approaches to the media impacts on the audience/actor’s pattern of consumption, the present article attempts to introduce a different analytical pattern based on the theory of constructivism in which the consumptive behavior of audience emerges based on his impression of “identity”. In other words, individuals pick up a certain consumptive style based on the notion they have of their own social status and identity. The role of media in defining the status and shaping the identity of the audience is very important. Thus, in the suggested pattern for explaining the relationship between “identity”, “media” and “pattern of consumption”, these three elements form a triangle in which each angle strengthens and influences other angles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسن شیخ الاسلامی | mohammad hassan
دکترای روابط بین الملل، عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
سازمان اصلی تایید شده: وزارت امور خارجه

محسن عسگریان |
کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23724_db6f0a671d5ce912bebcf64d79c62f8a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320771.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات