این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۷، شماره ۶۲، صفحات ۱۲۷-۱۴۸
عنوان فارسی
رسانه ملی و الگوی بهینه مصرف در ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف از نگارش این مقاله که با روش تحلیلیـ نظری و بر اساس دیدگاههای مختلف مطالعات فرهنگی و رسانهای صورت گرفته، بررسی نقش رسانه ملی در ارائه الگوی بهینه مصرف در ایران است. ضرورت این مطالعه، به وضعیت نابهنجار مصرف و اسراف در جامعه ایران و علل و عوامل مؤثر بر آن بازمیگردد که رسانه ملی در مقابل آن وظایف و مسئولیتهای خطیری بر عهده دارد.چگونگی بروز مصرفگرایی در ایران و پیامدهای آن، همچنین نقش رسانهها بویژه رسانه ملی در تشدید یا کاهش این پدیده در جریان برنامهسازی و محتوای ارتباطات و پیامهای تولید شده ساختار این مقاله را تشکیل میدهد. با توجه به چارچوب نظری، تجزیه و تحلیل یافتهها بیانگر نقش مهم رسانه در ارائه الگوی مصرف صحیح است. بررسی رویکردهای نظری و یافتههای پژوهشی بیانگر نقش مهم رسانه در ارائه الگوی مصرف صحیح است.بر این اساس، راهکارهایی مانند آشنا کردن مخاطبان با پیامدهای مصرفزدگی، انجام مطالعات پیمایشی و پژوهشی در زمینه مصرف و موضوعهای مرتبط، هماندیشی با مردم و نخبگان، ارتقای محتوای برنامهها، توجه به سیاستهای فرهنگی و رسانهای در زمینه تعدیل مصرف ازجمله پیشنهادهای ارائه شده برای تقویت نقش رسانه در اصلاح الگوی مصرف است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
National Media and the Pattern of Optimizing Consumption in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The present article aims to examine the role of National Media in presenting the pattern of optimized consumption in Iran using a theoretical-analytical methodology based on different cultural and media studies. The research is of paramount significance due to the abnormal state of consumption and extravagance in the Iranian society and the reasons behind this anomaly with regard to the responsibility of the National Media. The process in which consumptionism emerged in Iran and its subsequent implications, as well as the role of media, particularly the National Media, in the rise or fall of this trend in the stream of programming and creating media content and messages, form the basis of the present article. Given the theoretical framework used in this research, analysis of findings is indicative of the significant role of media in offering a proper pattern of consumption. Introducing to audience the impacts of consumptionism, launching surveys and studies on consumption and the related issues, consulting people and elites, increasing the quality of programs content, paying attention to the media and cultural policies in terms of modifying consumption are among the suggestions the article offers for strengthening the role of media in improving the pattern of consumption.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر عبدالملکی |
کارشناس ارشد جامعه شناسی، مدیر کل پژوهش شهرستان ها و خارج از کشور مرکز تحقیقات صداوسیما
سید مهدی آقاپور | seyed mehdi
دکترای علوم اجتماعی، استادیار دانشگاه تهران و پژوهشگر شورای عالی انقلاب فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده
: شورای عالی انقلاب فرهنگی
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23729_e54ad458b356ad9d8e5660a5322d4d38.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320775.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات