این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۷، شماره ۶۱، صفحات ۱۱-۳۰
عنوان فارسی
مبانی مصرفگرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تأکید بر رسانه ملی
چکیده فارسی مقاله
از نظر مفهومی، میان مفاهیم «دین» و «سبک زندگی»، رابطهای علّی قابل فرض است؛ به گونهای که برخی از صاحبنظران معتقدند دین در شکلدهی به سبک زندگی نقش بسزایی دارد.در میان ادیان مختلف، «دین اسلام» به دلیل تأثیرگذاری بر سبک زندگی پیروان خود، مقامی برجسته و ممتاز دارد زیرا تنها به ارائه اصول و ارزشهای کلی، بسنده نکرده و سنن و قوانین عملی بسیاری برای حوزههای مختلف زندگی بشر ارائه داده است؛ بنابراین، سبک زندگیای که اسلام ارائه میدهد، طرح مهندسی ویژهای را برای کاربرد در زندگی فردی و اجتماعی فراهم میکند.از دید مکاتب و نظریهپردازان غربی، مصرف، یکی از مؤلفههای مهم در سبک زندگی است چنان که اسلام نیز درباره آن دستورات بسیاری دارد. از این رو، در مقاله حاضر، ابتدا سبک زندگی و جایگاه مصرف در آن، از دیدگاه اندیشمندان غربی تعریف شده است و در ادامه، با اشاره به برخی از اصول و مبانی شریعت اسلام که تأثیر شگرفی بر سبک زندگی دینی دارند،
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Principles of Consumptionism in Modern World and Consumption Codes in Islam: a Focus on National Media
چکیده انگلیسی مقاله
Theoretically, there is a cause and effect relationship between the two concepts of "religion" and "life style", so much so that some experts maintain that religion has a key role in shaping the people's life style. Of all religions, Islam is distinguished for its effects on people's life style; it not only offers general principles and values, but also introduces customs and practical codes regarding different aspects of man's life. Therefore, the life style Islam presents, provides a specific engineered plan to be applied in people's personal and social lives. From the viewpoints of West schools and theorists, consumption is one of the significant components of life style, as the Islam embeds numerous regulations for it. Thus, the present article, first, defines life style and the status of consumption in it from the Western thinkers' standpoint. Referring to some of the Islamic doctrines and principles which have a remarkable influence on religious life style, the article, then, states the proper principles of consumption in Islam and the role of National Media in promoting it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اصغر غلامرضایی | ali asghar
دکترای پژوهش هنر، معاون آموزش و پژوهش سازمان صداوسیما
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23781_88d85215f68fd998f04eb92d859990b2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320777.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات