این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۷، شماره ۶۱، صفحات ۵۹-۹۲

عنوان فارسی مصرف در آگهی‌های تجاری: یک تحلیل نشانه‌شناختی
چکیده فارسی مقاله آگهی‌های تجاری متن‌های ارتباطی هستند که معنا از خلال آنها جریان می‌یابد. این مقاله درصدد واکاوی نسبت میان مفهوم مصرف و آگهی‌های تجاری است و برای نیل به این هدف، از رویکردی نشانه‌شناختی استفاده می‌کند. در این پژوهش، با استفاده از نمونه‌گیری غیر احتمالی، 20 آگهی پخش شده از شبکه سه سیما در سه ماهه آخر سال 1387 بررسی شد. نشانه‌شناسی نمونه‌های انتخاب شده بیانگر آن است که آگهی‌های تجاری با استفاده از تمهیداتی مانند واقع‌نمایی، به کارگیری ابزارهای علمی و مؤلفه‌های مرتبط با طبیعت، تأکید بر نام تجاری و جان‌بخشی به کالاها، سعی در ارائه تصویری از مصرف‌کننده ایده‌آل دارند؛ این متن‌ها، مصرفی ایده‌آل را برای مصرف‌کننده‌ای ایده‌آل به تصویر می‌کشند که در جهانی کامل، بی نقص، آرمانی و رویایی زندگی می‌کند. این جهان، جهانِِِ متنِ آگهی‌های تجاری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Consumption in Commercials: a Semiotic Analysis
چکیده انگلیسی مقاله TV commercials are communicative texts through which meaning flows. The present article seeks to explore the relationship between the concept of consumption and commercials using a semiotic approach. Employing a non-probability sampling, the research examined 20 commercials aired from IRIB's Channel 3 within the last three months of the Iranian year 1387 (2008). Semiotics of the samples indicates that TV ads, in general, try to depict an image of an ideal consumer through a number of techniques like imitation of reality, employing scientific tools and nature-related components, emphasis on the brand-name and personification of goods. These texts represent an ideal consumption for an ideal consumer who lives in a perfect, infallible, ideal and dream-like world. This world is the world of commercials text.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد سروی زرگر | sarvi zargar
کارشناس ارشد مدیریت رسانه، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23783_f9cd7cd92d43b3911fa3384fa3a1993b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320779.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات