این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۷، شماره ۶۱، صفحات ۱۴۹-۱۷۰
عنوان فارسی
بررسی نظرات مردم درباره الگوهای مصرف در جامعه و نقش رسانه در اصلاح آنها
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر، به بررسی نظر مردم تهران درباره مصرفگرایی و ضرورت اصلاح الگوی مصرف و همچنین نقش صداوسیما در این زمینه پرداخته است. در این تحقیق که به شیوه پیمایش صورت گرفته است. 849 نفر از شهروندان 18 سال به بالای تهرانی به روش خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و برای سنجش نظر آنان درباره الگوی مصرف و موضوعات مرتبط با آن از پرسشنامهای محققساخته استفاده شد. یافتهها نشان داد که 5/84 درصد از افراد نمونه، میزان تجملگرا بودن و همچنین 93درصد ضرورت اصلاح الگوی مصرف را در حد «زیاد و خیلیزیاد» دانستهاند. از نظر پاسخگویان مهمترین دلیل تجملاتی شدن شیوه زندگی مردم، چشم و همچشمی و مهمترین پیامدهای اصلاح نشدن الگوی مصرف، هدر رفتن امکانات و کمبود منابع و همچنین مشکلات اقتصادی (گرانی و تورم) است. به اعتقاد پاسخگویان، آب، برق و سوخت بیشتر از امکانات دیگر به شیوه نادرست مصرف میشود، همچنین فرهنگسازی و آموزش مردم از مهمترین پیشنهادهای آنان به دستاندرکاران صداوسیما برای اصلاح الگوی مصرف است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه، سبک زندگی مصرفی، مصرف، مصرفگرایی،
عنوان انگلیسی
Examinig Public Opinions on Consumption Models in the Society and the Role of Media in Reviewing them
چکیده انگلیسی مقاله
The present article investigates the views of Tehran’s citizens on consumptionism and the necessity to revise pattern of consumption as well as the role of IRIB in this regard. In this study some 849 citizens in 18 and the upper years of age were selected using multi-stage cluster sampling method. They were interviewed on issues focusing on consumption pattern through a research-made questionnaire. Findings show that 84.5 percent of the subjects marked the level of lavishness and 93 percents marked the necessity of revising pattern of consumption as “much and very much”. The respondents believed that the most important reason behind individuals’ luxurious style life was vying, and the most significant consequence of failing to revise consumption pattern was wasting facilities and sources as well as creating economic problems (inflation). In their view, water, electricity and fuel were the most misconsumed items. Culturalization and training citizens were the respondents’ key suggestions for the IRIB’s officials for revising consumption pattern.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا معدن دار | madandar arani
کارشناس ارشد علوم اجتماعی، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما
عباس محمدی شکیبا | mohammadi shakiba
کارشناس ارشد علوم اجتماعی، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23786_330ae2dc54d4096a6d16480b7d8a63ba.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320782.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات