این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۶، شماره ۶۰، صفحات ۱۲۵-۱۵۰
عنوان فارسی
تأثیر استفاده از تلفن همراه بر شکلگیری هویت شخصی مدرن در نوجوانان و جوانان شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
گسترش تلفنهای همراه دگرگونیهایی را در ویژگیهای فردی و تعاملات اجتماعی افراد جامعه ایجاد کرده است. تلفن همراه با ظرفیتهای انتخابی که فراهم کرده است، به ابزار جدیدی برای انعکاس «خود» و «دیگری» و شکلگیری هویتی جدید تبدیل شده است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استفاده از تلفن همراه بر هویت شخصی مدرن پرداخته است. بر اساس رویکردهای نظری، بویژه چارچوب نظری گیدنز، پنج شاخص بازتابندگی خود و خودبیانگری، تعاملات و ارتباطات گسترده، تجربه ازجاکندگی زمان و مکان، تجربه اضطراب واعتماد و تجربه آزادی، استقلال فردی و قدرتمندی در دوران مدرنیته متأخر که منجر به شکلگیری هویت شخصی میشوند، به عنوان شاخصهای هویت شخصی مدرن در نظر گرفته شده است. به این منظور 300 نفر از جوانان شهر تهران که دارای تلفن همراه بودند، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده، با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی LSD مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد استفادههای چند منظوره رسانهای از تلفن همراه مانند گوش دادن به رادیو و موسیقی، تماشای تلویزیون و ورود به جهان مجازی اینترنت از ویژگیهایی است که هویت شخصی مدرن را تقویت میکند وکانونیبودنفردوخواستههایاورامعنامیبخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Using Mobile Phone on the Formation of Modern Personal Identity of Tehran dolescents and Youths
چکیده انگلیسی مقاله
The growth of mobile phones have all given rise to changes in the personal characteristics and social interactions of people in the society. Providing a range of potentials, cell phones have turned into a new tool for reflecting “self” and “the other” and formation of a new identity. The present study examines the impact of using mobile phone on modern personal identity. In this research, the five following indicators which lead to the formation of personal identity were chosen based on the related theoretical approaches, particularly Giddens’ theoretical framework: reflexivity of self and self-presenting, increased interaction and communication, the experience of disembeddedness from time and place, the experience of anxiety and reliance and freedom, personal independence and being powerful in the recent modern era. For the purpose of this study some 300 young people who all owned a mobile phone were selected based on multi-stage cluster sampling from the city of Tehran. The collected data were analyzed using analysis of variance and Least Significant Difference (LSD) Test. The findings indicate that multi-purpose media applications of cell phones, like listening to radio and music, watching TV and browsing Internet, reinforces modern personal identity and gives meaning to the individual’s self-centeredness and his needs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ثریا احمدی |
کارشناس ارشد ارتباطات، پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهیl
سید محمد مهدی زاده | seyed mohammad
دکترای فرهنگ و ارتباطات، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سید وحید عقیلی | seyed vahid
دکترای فرهنگ و ارتباطات، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23875_86080d2d67ef75cce7fdab8f356e338e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320787.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات