این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۶، شماره ۵۹، صفحات ۹۷-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پادکستینگ برای رادیو در ایران از دیدگاه کارشناسان و کارگزاران ارتباطات
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر درصدد بررسی دیدگاه‌های کارشناسان و کارگزاران ارتباطات در خصوص تأثیر پادکستینگ، برای رادیو در ایران است. اطلاعات لازم برای بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پادکستینگ، از طریق روش‌های اسنادی و کیفی (گروه‌های کانونی) به‌دست آمده که طی آن، از سه گروه کارشناسان رادیو، کارشناسان رسانه‌های جدید و گردانندگان پادکستینگ در ایران نظرخواهی شده است. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و معنا کردن یافته‌های پژوهش، از همگرایی رسانه‌ای استفاده شده است. نتایج، نشان‌دهنده آن است که پادکست می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در سه سطح سازمانی، فردی و محیطی فراهم کند که مهم‌ترین آنها ایجاد فضای رقابتی برای رادیو، گسترش و توسعه رادیوهای تخصصی، شکستن انحصار و ایجاد فضای بحث و گفتگو و نقد و انتقاد در برنامه‌های رادیویی، استفاده از امکانات رسانه‌های دیجیتال‌، استعدادیابی، شناخت بهتر مخاطب و معرفی رادیو به نسل سوم ناآشنا با رادیو است. اما این فنّاوری به دلیل موانع فنی، حقوقی و ... موجود در کشور، دست‌کم تا زمانی که فاقد زیرساخت‌های لازم هستیم، تهدیدی برای رادیو محسوب نمی‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پادکست، پادکستینگ، رادیو، فضای مجازی،

عنوان انگلیسی Examining Pod casting's Opportunities and Threats for Radio in Iran in Communications Experts , View
چکیده انگلیسی مقاله The present article aims to examine communications experts and professionals’ viewpoints about the impact of Podcasting, as the new wave of Internet-based world of communications, on radio in Iran. Data required for studying the opportunities and threats of Podcasting were obtained through documentary and qualitative methods used by focus groups. Three expert groups, i.e. radio professionals, new media experts and operators of Podcasting were surveyed. Also, to analyze data and extract the significance of research findings, "media convergence" was used. The results indicate that podcast can provide new capacities at three levels, i.e. organizational, individual and environment, of which the most important are as follows: creating competitive space for radio, developing and expanding niche radios, breaking the monopoly and creating an atmosphere of discussion and criticism in radio programs, using digital media capabilities, talent-finding, knowing of radio audience better and introducing radio to the third generation unfamiliar with radio. However, this technology, due to technical, legal … barriers existing in the country, is not deemed as a threat to radio, at least until we lack the necessary infrastructure for such a technology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Podcast, Podcasting, Radio, Cyberspace

نویسندگان مقاله مریم اکبری آزاد |
کارشناس ارشد مدیریت رسانه

عبدالله گیویان |
دکترای مردم شناسی دین و ارتباطات، استادیار دانشکده صداوسیما

محمد میناوند |
دکترای علوم سیاسی، استادیار دانشکده صداوسیما


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23855_c5d62f867df5e16d970741b8f7bc259f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320793.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات