این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۶۵-۹۳
عنوان فارسی
رسانههای جمعی و هویت ملی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی تأثیر استفاده از رسانههای گروهی و شبکههای ارتباط جمعی بر هویت ملی بوده است. به منظور بررسی این رابطه، از نظرات آندرسون، رایزمن،گیدنز و انگلهارت استفاده شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان، در سال تحصیلی 88ـ1387 انجام شده است. نمونهگیری در مرحله اول، با روش طبقهبندی شده و در مرحله دوم، به صورت سهمیهای انجام گرفته و حجم نمونه 490 نفر بوده است. آزمون فرضیهها نشان میدهد بین استفاده از رسانههای جمعی و هویت ملی، رابطه وجود دارد. بهاینترتیب که افراد استفادهکننده از رسانههای داخلی، در سازه هویت ملی نمره بالایی دریافت کردهاند و بر عکس، نمره افراد استفادهکننده از رسانههای خارجی در این سازه، نمره پایینی بوده است. این یافته، نشاندهنده تغییر نگرشها به سمت الگوها و گرایشهای جدید است. همچنین برای بررسی فرضیهها از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتههای تجربی نشان میدهد که از میان متغیرهای اثرگذار بر هویت ملی، به ترتیب، جنس، میزان استفاده از رسانههای خارجی، میزان استفاده از رسانههای داخلی، سن و وضعیت تأهل در تعیین گرایش هویت ملی، از سهم بیشتری برخوردار بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانههای جمعی، همبستگی ملی، همگرایی، هویت، هویت ملی،
عنوان انگلیسی
ass Media and National Identity: A Case Study on Isfahan University Students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study seeks to examine the impacts of using mass media and mass communication networks on national identity. To investigate the relationship, views from Anderson, Riseman, Gidens and Inglehart are used in the study. This research has been carried out through a survey using questionnaire distributed among students from Isfahan University in the academic year of 1387-88 (solar calendar). In the first stage of the research, stratified sampling and in the second stage, quota sampling were used. Some 490 subjects were selected as the sample. The hypotheses’ testing suggests that there is a relationship between mass media consumption and national identity. The findings indicates that individuals consuming domestic media get a high score on the construct of national identity and, contrarily, the score of those individuals who use foreign media is low on national identity. The finding is indicative of attitudes’ shift towards new patterns. Regression Analysis has also been used for examining hypotheses. Other findings show that of all the variables affecting national identity, variables such as gender, the extent of foreign and domestic media consumption, age and marital status are more decisive.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی ربانی |
دکترای جامعه شناسی، استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
رسول ربانی ربانی | rasoul rabbani
دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدرضا حسنی | mohammad reza
کارشناس ارشد جامعه شناسی
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_23834_039c00fdb61fa5c573b2f8484d457ce8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320799.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات