این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۶، شماره ۵۷، صفحات ۱۵۷-۱۷۴

عنوان فارسی تأثیر رسانه بر رفتار انتخاباتی
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر به نقش مهم رسانه‌ها به عنوان جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه، به مثابه مهم‌ترین پل ارتباطی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی‌ـ بویژه انتخابات که موضوع اصلی مقاله است‌ـ می‌پردازد. مقاله حاضر درصدد یافتن پاسخ دو سؤال مهم است: «تأثیر رسانه‌ها بر رفتار انتخاباتی، در چه سطح و به چه میزان است؟» و «رسانه‌ها با چه شیوه‌هایی می‌توانند بر افکار عمومی تأثیرگذار باشند؟» روش مورد استفاده، تحلیل گفتمان است و نظریه‌های تأثیر محدود رسانه‌ها، رضامندی و خشنودی از رسانه‌ها، نظریه تزریقی و دیدگاه برجسته‌سازی در کارکرد رسانه در فرایند انتخاب، مورد بررسی قرار گرفته و در پایان به تأثیر تبلیغات مستقیم رسانه‌ای در انتخابات ایران پس از انقلاب، اشاره شده است. همچنین در این مقاله تأثیر انواع رسانه‌ها (تلویزیون، رادیو، مطبوعات، نشریات و اینترنت) و نحوه کارکرد هر یک در انتخابات و میزان تأثیر و نفوذ آنان بر افکار عمومی بررسی شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد با توجه به اینکه در دوران کنونی، رسانه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده‌اند و به عنوان یکی از دستگاه‌های فراگیر و گسترده در دسترس همگان قرار دارند، در چگونگی شکل‌گیری رفتارهای سیاسی و انتخاباتی مؤثر و تعیین‌کننده می‌باشند. از این‌رو، علاوه بر توجه به کارکردهای مثبت و سازنده آن در توسعه سیاسی جوامع، باید با تدوین راهبردها و سیاستگذاری مناسب، به منظور تقویت مبادلات فرهنگ اسلامی‌ـ بومی، در تقویت و رشد رفتار انتخاباتی شهروندان گام برداشت و توسعه سیاسی در رفتار انتخاباتی را به نسل‌های آینده منتقل کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتخابات، تحلیل گفتمان، رسانه، رفتار انتخاباتی، سیاستگذاری،

عنوان انگلیسی The Effect of Media on Electoral Behavior
چکیده انگلیسی مقاله The present article addresses the significant role of media as a part of social, political and cultural structure in society and as the most important communicational bridge to influence public opinions–particularly the recent presidential elections, the subject of the article. It attempts to answer the two important following questions: a) what is the effect of media on electoral behavior? b) In what way/ways media could influence public opinions? The methodology used in the study is based on discourse analysis. Theories and viewpoints addressed in the article include media limited influence, satisfaction of the media, injecting, and highlighting techniques. The article also points to the media direct propaganda in Iranian elections after 1979 Islamic Revolution. Other points of focus in this article include the power of all kinds of media (television, radio, press, journals and internet) in terms of influencing people, their functions in elections, and the level they influence public opinions. The findings show that, since today media are indivisible part of people lives–so much so that they are accessible and widespread everywhere– they are decisive and effective in shaping electoral and political behaviors of individuals. Furthermore, given the constructive functions of media in communities’ political developments, we should adopt proper strategies and policies in reinforcing Islamic-local culture transactions and improving citizens’ electoral behavior, and pass down political development in the electoral behavior to the future generations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرحیم عیوضی | mohammad rahim
دکترای علوم سیاسی، دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23907_a0be4fb20da0d8a4656ac7fa35b9e71c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320810.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات