این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۷۳-۱۵۹

عنوان فارسی زنان و مصرف موسیقی رپ ناسزاگو (پژوهشی کیفی دربارۀ دلالت های معنایی دختران شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله ناسزاگویی به عنوان بارزترین ویژگی موسیقی عامه پسند رپ، شاخص های زبانی اجتماعی را در ادبیات افراد جامعه تغییر
می دهد. هدف این پژوهش کشف و بررسی دلالت های ذهنی و معنایی دختران هوادار تتلو از گوش دادن به آهنگ های
ناسزاگوی اوست که با روش کیفی و تکنیک نظریه زمینه ای و استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساخت یافته با 20 نفر
از طرفداران تتلو )تتلیتی ها( انجام گرفته است. نمونه ها براساس نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبه ها با
رسیدن به اشباع نظری متوقف شد. مدل پارادایمی حاصل از تفسیر نظرات دختران هوادار نشان می دهد مقبولیت
آهنگ های ناسزاگو در ارتباط با مجموعه ای از شرایط علی )بستر اجتماعی-فرهنگی، موقعیت های خاص،
همذات پنداری، جذابیت تجربه زیسته هنرمند، مجوزنگرفتن و طردشدن از جامعه، پیشینه خانوادگی خواننده(، شرایط
زمینه ای )فقر، بیکاری، انزوا، نداشتن سرگرمی( و شرایط مداخله گر )سلطه صنعت موسیقی، گروه همسالان( معنا
می یابد. دختران با بهره گیری از راهبرد های عادی بودن ناسزا در سبک رپ و دلنشین بودن ناسزا، ناسزاگویی در موسیقی
خیابانی را توجیه می کنند که از پیامدهای آن تخلیه انرژی، ایجاد گفتمان ناسزاگویی در ادبیات جامعه، عادی شدن
ناسزاگویی به اطرافیان، تشدید ناسزاگویی در آهنگ های جدید و گرایش به نیهیلیسم است. هواداران، خود و خواننده را
طردشده از جامعه و قربانی ظلم و تبعیض احساس می کنند و به دلیل اینکه در برابر تبعیض ها فاقد قدرت عمل هستند،
به افراد درمانده و ضعیفی می مانند که صرفاً با ناسزاگویی قادر به ابراز خشمشان هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تتلو،دختران هوادار،صنعت موسیقی،ناسزا،نیهیلیسم،

عنوان انگلیسی Women and Profanity Rap Music Consumption (A Qualitative Research about the Semantic Implications of Tehran Girls)
چکیده انگلیسی مقاله Profanity, as the most obvious feature of popular rap music, changes the socio-linguistic
indicators in the literature of people in society. The purpose of this research is to discover
and investigate the mental and semantic implications of Tataloo fan girls from listening to
his profanity songs, which was carried out with the qualitative method and grounded theory
technique and the use of in-depth semi-structured interviews with 25 Tataloo fans. The
samples were selected based on the purposeful snowball sampling. Interviews were stopped
when theoretical saturation was reached. The paradigm model resulting from the
interpretation of the opinions of female fans shows that acceptability of profanity songs) in
connection with a set of causal conditions (social and cultural background - special situations
- homophobia - attractiveness of the artist's lived experience - not getting permission and
rejection from society - family background of the singer), background conditions (povertyunemployment-
isolation-lack of entertainment), intervening conditions (dominance of music
industry-peer group) become meaningful. Girls justify profanity in street music by using
strategies (the normality of profanity in rap style - the pleasantness of profanity) which is one
of its consequences (draining energy - creating a discourse of profanity - normalization of
profanity to people around - tendency towards nihilism).The fans consider themselves and
the singer to be rejected from the society and victims of oppression and discrimination, and
because they lack the power to act against discrimination, they are like helpless and weak
people who are only able to express their anger by profanity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تتلو,دختران هوادار,صنعت موسیقی,ناسزا,نیهیلیسم

نویسندگان مقاله فاطمه یمینی |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

طلیعه خادمیان |
دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

حسین دهقان |
استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_97683_232ebcc5811177ffddfc2ab829241e6f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات