این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس استقلال و توانایی فرد را برای شرکت مؤثر در خانواده و جامعه تهدید می کند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به بیمارستان فرشچیان و انجمن بیماران مولتیپل اسکلروزیس شهر همدان در سال 1394 بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. 4 جلسه آموزشی هر کدام به مدت 60 دقیقه، دوبار در هفته برای گروه ها برگزار گردید. اطلاعات توسط پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Shere قبل و بعد از مداخله از هر دو گروه جمع آوری گردید. با نرم افزار spss نسخه ی 16 و آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین میانگین نمرات خودکارآمدی گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0p). نتیجه گیری: روش آموزش همتا توانست سطح خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش داده و بهبود بخشد. میتوان از این روش به عنوان ابزار ارزشمندی جهت بهبود درمان و کنترل عوارض جسمی و روانی بیماری و همچنین افزایش خودکارآمدی این بیماران استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش همتا، خودکارآمدی، مولتیپل اسکلروزیس
عنوان انگلیسی
The effect of peer educational program on multiple sclerosis patient’s self- efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Multiple Sclerosis threatens independence and ability of person to effectively participate in the family and society . The purpose of this study was determined The effect of peer educational program on multiple sclerosis patient’s self- efficacy referred to Farshchian hospital and Multiple Sclerosis Association in Hamadan in City 2015. Method: In this quasi-experimental study, 80 Patients with Multiple Sclerosis was selected with random available sampling sampling and randomly were divided to control and case groups. 4 sessions, each for 60 minutes, twice a week was performed for groups. After one month after the last training session, self-questionnaires were completed by both experimental and control groups. data were collected from both groups with Shere General Self-Efficacy Questionnaire . Data were analyzed with SPSS software (16 version) by descriptive statistics, independed-t, paired-t. Results: in case group. There was a significant difference between the mean scores of Self-efficacy. The difference was not significant in the control group. There were no significant differences between the mean scores of Self-efficacy of case and control group before and after intervention . Conclusion: Peer education methods could increase the level of efficacy in patients with multiple sclerosis. This method can be used as a valuable tool to improve the treatment and control of physical and psychological effects and increase the efficacy of the patients' disease
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
peer education, self- efficacy, multiple sclerosis
نویسندگان مقاله
ناهید محمدی | nahid mohammadi
n.mohammadi@umsha.ac.ir
فاطمه تکرلی | fateme takarli
ftakarli2013@gmail.com
مسعود خداویسی | masoud khodaveisi
khodaveisi@umsha.ac.ir
علیرضا سلطانیان | alireza soltanian
arsoltanian@yahoo.com
نشانی اینترنتی
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-652-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات