این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
صنعت لاستیک
، جلد ۲۸، شماره ۱۱۳، صفحات ۳۴-۴۸
عنوان فارسی
بررسی رابطهی نسبتهای مالی و نسبت توانگری مالی شرکتهای بیمه با تاکید بر بیمه لاستیک خودرو
چکیده فارسی مقاله
بازار بیمه یکی از مهمترین بازارهای مالی محسوب میشود. شرکتهای بیمه از طریق پذیرش ریسکهای متنوع و تقویت منابع مالی برای سرمایهگذاری در بازار سرمایه، سهم بسزایی در رشد و توسعه هر کشور دارند. شرکتهای بیمه با توجه به ماهیت فعالیت خود، اگر به اندازه کافی توانمند نباشند، در ایفای تعهدات آتی خود با شکست روبرو میشوند. تاکید بر نسبتهای مالی شرکتهای بیمه به عنوان شاخص شفافی از عملکرد شرکتهای بیمه، سبب شده است تا بررسی رابطهی نسبتهای مالی و نسبت توانگری مالی شرکتهای بیمه با تاکید بر بیمه لاستیک خودرو هدف اساسی این پژوهش قرار گیرد. در این پژوهش، چهار دسته از نسبتهای مالی تحت عنوان نسبتهای اهرمی و کفایت سرمایه، نسبتهای سودآوری، نسبتهای نقدینگی و نسبتهای عملیاتی برای 21 شرکت بیمه در دوره زمانی 1392-1390 متغیرهای مستقل در نظرگرفته شدهاند و رابطه این نسبتهای مالی با نسبت توانگری مالی شرکتهای بیمه در این دوره زمانی مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج این پژوهش، نسبتهای سودآوری و نسبتهای نقدینگی همبستگی بالایی با نسبت توانگری مالی دارند و نسبتهای ضریب خسارت، سودآوری عملیات بیمهای، سود خالص به حقوق صاحبان سهام از مجموعهی نسبتهای سودآوری و نسبت جاری از مجموعهی نسبتهای نقدینگی، موثرترین نسبتهای مالی در ارزیابی توانگری مالی هستند. مطلوب بودن نسبتهای مالی بیانگر سلامت مالی شرکتهای بیمه است و اینکه شرکتهای بیمه توان ایفای تعهدات خود را خواهند داشت و میتوان نسبتهای مالی را به عنوان مولفهای کارا برای ارزیابی سلامت و توانگری مالی شرکتهای بیمه معرفی کرد و برای بررسی توانگری مالی از آنها کمک گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی توانگری مالی،توانگری مالی،نسبت توانگری مالی،نسبتهای مالی،نظارت بر توانگری مالی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی توانگری مالی,توانگری مالی,نسبت توانگری مالی,نسبتهای مالی,نظارت بر توانگری مالی
نویسندگان مقاله
ابوالفضل خسروی |
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
الهام احمدوند |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
علی رضا مردانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
محمد رضا فتحی |
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.iranrubbermag.ir/article_202525_8c8362c62622efbb33b8b4921e04c550.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات