این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی براساس مرحله ی تشخیص آموزشی و اکولوژیک الگوی پرسید- پروسید بر کیفیت زندگی زنان سرپرست
چکیده فارسی مقاله  زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. این وضعیت تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت زنان دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی تهران بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی شاهددار 180 زن سرپرست خانواده سازمان بهزیستی استان تهران شرکت داشتند. روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای بود. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه محقق‌ساخته سازه‌های مرحله تشخیص آموزشی و اکولوژیک الگوی پرسید-پروسید بود؛ که روایی و پایایی آن در مطالعه مقدماتی سنجیده شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تکمیل اولیه پرسشنامه‌ها، مداخله آموزشی مناسب طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. یک و سه ماه بعد از مداخله داده‌ها در SPSS 15 با استفاده از آزمون‌های توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار، تعداد و درصد) و آزمون‌های تحلیلی (آزمون تی، من‌ویتنی، کای­اسکوئر، تحلیل اندازه‌های مکرر و فریدمن) تجزیه­وتحلیل شد. یافته‌ها: قبل از مداخله میان میانگین نمرات کیفیت زندگی، عوامل مستعدکننده، قادرکننده، تقویت‌کننده و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد. یک و سه ماه بعد از مداخله میان میانگین نمره کل کیفیت زندگی (0/001=p)، عوامل مستعدکننده (0/001=p)، قادرکننده (0/001=p)، تقویت‌کننده (0/001=p) و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0/001=p). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید بر ارتقاء کیفیت زندگی این زنان مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE-PROCEED Model on the Life Quality of Women-Headed Households Covered By Tehran Welfare Organization
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: The women-headed households are more susceptible to social damages than other women. Such condition remarkably influences the women's health-related life quality. The present study was aimed to investigate the effect of the educational intervention based on PRECEDE-PROCEED model on the quality of life in women-headed households covered by the Tehran Welfare Organization. Materials and methods: About 180 household-head women, from among the women under the protection of Tehran Welfare Organization, participated in this quasi experimental witnessed study. Sampling was done through multistage random sampling method. Instruments used for gathering data included life quality standard questionnaire (WHOQOL-BREF) and a researcher-made questionnaire about the structures of ecologic and educational diagnosis phase of the PRECEDE-PROCEED model whose validity and reliability were approved in the primary study. Based on the results obtained from the primary filling of the questionnaire, the appropriate educational intervention was designed and performed in the case group. One month and three months after the intervention, data were analyzed by SPSS 15 using the descriptive (the mean, SD, frequency and percentage) and analytical tests (t, Mann–Whitney, Chi Square, ANOVA with repeated measures, and Freedman tests). Results: Before intervention no significant difference was observed between the mean scores of the life quality, behavioral factors, and knowledge, enabling, and reinforcing factors among the two groups. But one month and three months after intervention a significant difference was observed between the mean score of the life quality (p = 0.001), behavioral factors (p = 0.001), and knowledge (p = 0.001), enabling (p < 0.001), and reinforcing factors (p = 0.001) in the two groups. Conclusion: Educational intervention through the PRECEDE-PROCEED model effects the women-headed households' quality of life improvement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز صلحی | mahnaz solhi
sahid hemmat highway, iran university of medical sciences, tehran, iran
تهران، بزرگراه همتt جنب بیمارستان میلادt دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دانشکده بهداشت،گروه خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مرضیه شعبانی همدان | marzieh shabani hamedan
sahid hemmat highway, iran university of medical sciences
تهران، بزرگراه همتt جنب بیمارستان میلادt دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دانشکده بهداشت،گروه خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مسعود صالحی | masoud salehi
department of biostatistics,school of health, iran university of medical sciences
تهران، بزرگراه همتt جنب بیمارستان میلادt دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دانشکده بهداشت،گروه آمار زیستی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-66-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/314/article-314-321626.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات