این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۲۰، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی امکان سنجی افزایش سرعت و بار محوری قطار در پلهای با عرشه دال بتنی موجود راه آهن
چکیده فارسی مقاله افزایش سرعت و بار محوری قطار در شبکه ریلی کشور یکی از مهمترین عوامل در راستای جذب و امکان حمل و نقل هر چه بیشتر مسافر و بار نسبت به وضعیت گذشته و سایر روش های حمل و نقل است. احداث خطوط و سازه های جدید با هدف افزایش سرعت و بار محوری قطار نیازمند صرف هزینه بالایی است، لذا بررسی امکان افزایش سرعت و بار محوری قطار در پل های موجود هدف این مطالعه است. با توجه به فراوانی 57 درصدی پل با عرشه دال بتنی در بین سیستم های سازه ای مختلف پل های شبکه ریلی ایران، این نوع پل در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا مدل المان محدود سه بعدی از پل و قطار با در نظر گیری اندرکنش خط و قطار ایجاد گردیده و بر اساس نتایج حاصل از تست میدانی معتبر اعتبار سنجی میگردد. در ادامه تاثیر افزایش سرعت و بار محوری قطار بر نتایج جابجایی قائم و شتاب قائم پل مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج حاصله نشان میدهد با افزایش سرعت و بار محوری، پاسخ های ببشینه عرشه پل افزایشی بوده اما عملکرد عرشه پل از منظر استاندارد های آیین نامه ای جابجایی قائم و شتاب قائم با یکدیگر متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل المان محدود،اندرکنش خط و قطار،پل با عرشه دال بتنی،افزایش سرعت و بار محوری،اعتبارسنجی مدل،

عنوان انگلیسی Evaluation of Train Speed and Axle Load Increase on Railway Bridges
چکیده انگلیسی مقاله Increasing the speed and axle load of the train in the country's rail network is one of the most important factors in attracting and transporting more passengers and cargo compared to the previous situation and other transportation methods. The construction of new lines and structures with the aim of increasing the speed and axle load of the train requires spending a lot of money, so investigating the possibility of increasing the speed and axle load of the train on the existing bridges is the aim of this study. This study takes into account the frequency of bridges with concrete slab decks, which make up 57% of the various structural systems in Iran's railway network. Initially, we created a three-dimensional finite element model of the bridge and the train, accounted for the interaction between the line and the train, and validated it using the results of a valid field trial. We investigate how increasing the train's speed and axle load affect the bridge's vertical displacement and vertical acceleration. The results indicate that an increase in speed and axle load enhances the bridge deck's response, yet it deviates from the regulatory standards for vertical displacement and vertical acceleration.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدل المان محدود,اندرکنش خط و قطار,پل با عرشه دال بتنی,افزایش سرعت و بار محوری,اعتبارسنجی مدل

نویسندگان مقاله سید دانیال موسوی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

جبارعلی ذاکری |
استاد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

سید جواد میرمحمد صادقی |
استاد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

میثم جهانگیری |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_198593_5612671d1665f5fad6b2209eac471812.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات