این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۲۰، صفحات ۱۳-۳۲

عنوان فارسی مدل بهینه سازی زمان سفر در حمل و نقل همگانی اتوبوسرانی با بکارگیری سیستم های هوشمند
چکیده فارسی مقاله توسعه معابر جهت پاسخگویی به تقاضای شهرها سال‌هاست کارآمدی خود را در دنیای مدرن از دست داده است. متخصصان راهکار حل مشکلات ترافیکی را، مدیریت تقاضای سفر و افزایش کارایی سیستم حمل و نقل یافته‌اند. یکی از روش‌های افزایش کارایی سیستم حمل و نقل، استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند می‌باشد. در این پژوهش بوسیله پرسشنامه علل نارضایتی مسافرین اتوبوس مشخص می‌شود تا براساس آن راه حل‌های هوشمند متناسب انتخاب گردد؛ سپس اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از طریق شرکت اتوبوسرانی تهران و برداشت‌های میدانی نموده و وضع موجود شبکه بوسیله اطلاعات در اختیار در نرم‌افزار شبیه‌ساز پیاده و طبق برداشت‌های میدانی کالیبراسیون انجام می‌شود، در نهایت به تعریف سناریو‌هایی جهت کاهش تاخیرات و درنتیجه کاهش زمان سفر با اتوبوس اقدام نموده و سناریو‌های مطروحه در نرم افزار شبیه‌سازی می شود. در این مطالعه تأثیر ITS به‌عنوان ابزاری جهت کاهش زمان سفر با اتوبوس، بررسی شده است. با حذف هوشمند توقف در ایستگاه های فاقد تقاضا، استفاده از تابلوهای پیام متغیر خبری (VMS) برای رانندگان جهت افزایش سرعت و حذف پرداخت کرایه نقدی می‌توان به ترتیب 8/9، 4/4 و 1/4 درصد در زمان سفر صرفه‌جویی نمود. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که با ترکیب دو سناریو حذف هوشمند توقف در ایستگاه‌های فاقد تقاضا و استفاده از تابلوهای (VMS) جهت افزایش سرعت، زمان سفر اتوبوس در خط مورد نظر از 317 ثانیه در هر کیلومتر به 261 ثانیه در هر کیلومتر (7/17 درصد) کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زمان سفر حمل و نقل عمومی،ارتقا سیستم اتوبوسرانی،حمل و نقل هوشمند،مدل بهینه‌سازی،

عنوان انگلیسی Travel Time Optimization Model in Public Bus Transportation by Using ITS
چکیده انگلیسی مقاله The development of roads to meet the demand of cities has lost its efficiency in the modern world. Experts have found a solution to traffic problems, managing travel demand and increasing the efficiency of the transportation system. One of the ways to increase the efficiency of the transportation system is to use intelligent transportation systems. In this research, the causes of dissatisfaction of bus passengers are determined by a questionnaire, so that appropriate smart solutions can be selected based on that; Then, information is collected through Tehran Bus Company and field observations, and the current state of the network is calibrated using the information available in the pedestrian simulator software and according to the field observations. Finally, scenarios are defined to reduce delays and, as a result, reduce bus travel time. The proposed scenarios are simulated in the software. In this study, the impact of ITS as a tool to reduce bus travel time has been investigated. By intelligently removing stops at undemanding stations, using variable message signs (VMS) for drivers to increase speed, and eliminating cash fare payment, travel time can be saved by 9.8, 4.4 and 4.1 percent, respectively. The results obtained from this research show that by combining the two scenarios of intelligent elimination of stops at stations with no demand and the use of VMS signs to increase the speed, the bus travel time on the desired line from 317 seconds per kilometer to 261 seconds per kilometer. (17.7 percent) decreases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زمان سفر حمل و نقل عمومی,ارتقا سیستم اتوبوسرانی,حمل و نقل هوشمند,مدل بهینه‌سازی

نویسندگان مقاله شهریار افندی زاده |
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

زهرا ظهیری بیدهندی |
دانشجوی کارشناسی ارشد‌، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

حمید بیگدلی راد |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_171258_8f0d2f68f5031d11fa22996dc673c070.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات